De Belg gaat voornamelijk op zoek naar een nieuwe uitdaging op het einde en in het begin van het jaar. Vooral oktober (11,1 %) en november (11 %) zijn daarbij erg populaire maanden. In deze maanden worden bijna een kwart van alle ontvangen cvs verzonden. In december (8,9 %) is er een kleine kerstdip merkbaar, waardoor september (9,6 %) de top drie vervolledigt. De minst populaire maanden liggen in de zomerperiode met juni (6,8%) en juli (6,6 %) als laagste uitschieters.

>>>LEESTIPVijf tips om de productiviteit op de werkvloer te verhogen

“We merken traditioneel dat mensen op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging na de zomermaanden en aan het begin van het nieuwe jaar. Vaak zijn de zomer- en kerstvakantie momenten die mensen gebruiken om te herbronnen. Ze nemen de tijd om hun professionele levensloop onder de loep te nemen en zichzelf de vraag te stellen: waar sta ik en waar wil ik nog naartoe. In sommige gevallen leidt dit dus tot een zoektocht naar een job die meer aansluit bij hun verwachtingen”, klinkt het bij Jeroen Diels, Director bij Robert Half.

De overgrote meerderheid van de Belgen solliciteert op maandag (18,5 %) waarna het aantal sollicitaties iedere dag een beetje afneemt met zaterdag als dieptepunt (6.4%). Vrijdag is met 13,7 % van de ontvangen cvs overduidelijk de minst populaire weekdag. In het weekend solliciteert maar liefst zes op de tien mensen op zondag (57%). Bovendien solliciteert de Belg opvallend vaak overdag met een piek tussen 10 en 16 uur, wat impliciet betekent dat de werkende Belg ook op het werk een cv durft versturen.

“Ook hier is de oorzaak te zoeken bij het nemen van een rustmoment. In het weekend doen we heel wat fijne dingen. Zij die zich vragen stellen over hun werkgeluk, zullen zondagavond geen zin hebben om maandag weer naar het werk te vertrekken. Wanneer dit gevoel week na week opduikt, zorgt dit ervoor dat mensen zullen uitkijken naar een nieuwe job. Wat dus leidt tot een verhoging van het aantal sollicitaties op maandag”.

Sollicitatie via smartphone en tablet in opmars

Hoewel 79% van de sollicitaties nog steeds via een computer verloopt, merken we een stijgende trend in het aantal sollicitaties via smartphone (19%) en tablet (2%).

“Jaar na jaar zien we een stijging in het aantal cvs die via mobiele toestellen worden geüploaded op onze website. Kandidaten willen met enkele eenvoudige clicks snel hun cv kunnen versturen. In deze war for talent is het dan ook zaak om als werkgever te investeren in een vlotte mobiele online beleving. Je mobiele website is nu eenmaal vaak de eerste indruk die je nalaat bij potentiële medewerkers”, aldus Diels.

Bron & Methodologie : analyse via Google Analytics van alle ontvangen cvs via roberthalf.be in de periode van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.