Franchising wordt reeds toegepast sinds de 18 de eeuw, waar iemand taken onder zijn eigen zelfstandigheid uitvoerde en daarvoor werd beloond. Al heel erg vroeg in de moderne tijden van franchising doken de eerste concepten rond voeding op. Jaar na jaar zien we een groei in het aantal Food & HoReCa Franchise concepten. Ook in 2021 heeft Franchise.be tal van nieuwe dergelijke concepten erbij gekregen.
Dat is niet vreemd gezien deze concepten uiterst populair zijn bij de eindklanten en er sowieso veel vraag naar is. Ook vragen de individuele voedingsconcepten meestal complexere persoonlijke handelingen waar weinig automatisatie aan te pas komt.
Waar vroeger de kwaliteit enkel en alleen afhing van de chef hebben Franchise concepten rond Food & HoReCa standaardisaties ingevoerd die schaalgrootte verdragen. Door middel van voldoende opleiding, bijscholing, half afgewerkte producten van geselecteerde kwalitatieve producten en schaalvergroting kan een ondernemer een Food & Beverage concept consistent runnen. Over locaties heen kan dezelfde consistentie en kwaliteit aan de eindklanten gegarandeerd worden.
Om een kandidaat ondernemer in de Food & HoReCa de kans te geven om rechtsreeks in contact te komen met 18 verschillende concepten organiseert Franchise.be voor de 2de maal de Virtuele Franchise Beurs Food & Take away voor Franchise ondernemers. Deze gaat door op 28 en 29 januari waar de kandidaten op vaste tijdstippen zich kunnen voorstellen en hun vragen stellen.
Reageren