De 7 manieren waarom een Franchise kan mislukken

In oplopende volgorde naar de meest voorkomende redenen tot falen:

7. Dingen veranderen

Hoe enthousiast je ook bent bij de start van je nieuwe bedrijf, en ondanks je inzet om het proces correct te volgen, is het onvermijdelijk dat er dingen zullen veranderen en evolueren. Communicatie is hier het sleutelwoord – kijken jij en de franchisegever in dezelfde richting? Als er een discrepantie bestaat tussen jullie perspectief, is de kans groot dat er een misverstand ontstaat.

6. Het niet begrijpen van financiële gegevens

Laten we eens kijken naar het financiële aspect; de reden waarom we allemaal zaken doen maar die we toch vaak niet begrijpen. Praten over geld en cijfers is een beetje zoals de nieuwe kleren van de keizer - mensen geven niet graag toe dat ze het niet begrijpen, maar het is vrij gebruikelijk voor franchisenemers om onbekend te zijn met de voorwaarden en de taal waarover accountants en franchisegevers het hebben. Dat is dus een directe belemmering voor open communicatie.

Franchisegevers kunnen een toolkit leveren voor het werken met cijfers, maar niet elke franchisenemer zal dit op dezelfde manier gebruiken - wat betekent dat de verwachte cijfers anders zullen zijn. Er kan sprake zijn van een verschil tussen de cijfers op de pagina of het scherm, en het zinvol begrijpen ervan.

TIP: Let in de eerste gesprekken met de franchisegever al op hoe gefocust hij is op onafhankelijk advies en hoeveel nadruk wordt gelegd op financiële zaken.

Medeoprichter van SmartFranchise Kate Groom zegt: "Het is niet genoeg om eenvoudigweg tegen een franchisenemer te zeggen dat hij 'wat advies moet inwinnen'. De beste optie is om een accountant te vinden die gespecialiseerd is in franchises en de franchisenemer kan begeleiden.

Hoe zit het met het begrijpen van de financiën van het bedrijf? Accountant en medeoprichter van Smart Franchise Peter Knight: "Een drie uur durende introductie over financiën is niet genoeg". Zijn advies is om een franchisegever te vinden die niet je overbelast met cijfers, maar die wel kerninformatie geeft voor franchisenemers om te werken met o.a.:

  • Verkoopcijfers in vergelijking met het budget
  • Brutowinst
  • Nettowinst
  • Directe en indirecte kosten

5. Gekke dingen doen

Heb je je oog laten vallen op een nieuwe auto of een chique boot eenmaal dat je bedrijf winst begint op te brengen?  Let op, want overbesteding in tijden van overvloed kan averechts werken. Kate Groom waarschuwt: "De extra financiële last maakt het zakendoen moeilijker, daarom is het belangrijk voor franchisenemers om vooruit te kijken naar hun aankomende financiële verplichtingen".

4. De verkoop- en marketingkloof

Ja, jouw franchisegever gaat je voorzien van marketingtools, mogelijk zelfs een nationale campagne die het merk een boost zal geven. Maar het is aan jou om de verkoop omhoog te krijgen. Te veel afhankelijkheid van marketing kan betekenen dat het praktische deel van de verkoop wordt verwaarloosd.

Peter Knight adviseert: "Nieuwe franchisenemers moeten hun verkoopvaardigheden verbeteren. Ze zouden eigenlijk een aantal verkooptrainingen specifiek voor hun bedrijf moeten volgen.".

3. Trots en ego

Een franchisenemer wil succesvol zijn (en de franchisegever wil dat ook) maar het gaat niet altijd zoals gepland. Als je jezelf hebt ingesteld op succes, kan het moeilijk zijn om aan de wereld toe te geven dat het plan is ontspoord. Franchisenemers kunnen zich schamen als ze niet aan de criteria voldoen en als verdedigingsmechanisme kunnen ze soms stoppen met luisteren. "Niemand wil te horen krijgen dat ze de dingen niet op de juiste manier doen", zegt Groom.

TIP: Het is belangrijk om controle te krijgen door de business waarin je handelt te begrijpen en bereid te zijn om te luisteren en advies in te winnen.

2. Zakelijke strengheid

"Veel ondernemers hebben geen duidelijke structuur in het management van hun bedrijf – er heerst vaak een gebrek aan striktheid en discipline. De meesten houden zich enkel bezig met de dagelijkse en operationele problemen", zegt Knight.

Kate Groom is het daarmee eens. "Nieuwe franchisenemers moeten op zoek gaan naar franchisegevers die een gestructureerd plan hebben om hen te helpen manieren te vinden om zich te verbeteren. "Het gaat er echt om de bedrijfseigenaar te helpen zich te bekwamen in het managen van een bedrijf.

De meeste mensen die een franchise starten, hebben weinig of geen bedrijfservaring. Dat is een belangrijke reden waarom ze voor een franchise kiezen. Ze zijn op zoek naar hulp en het is belangrijk voor een franchisegever om hen te begeleiden in het runnen van een bedrijf.

1. Te weinig inkomen

Je hebt het businessplan opgesteld waarin je aangeeft hoe je de inkomsten kunt bereiken die je nodig hebt. Maar ergens onderweg zijn de zaken uit de hand gelopen, het inkomen is nu te laag, en je financiële verplichtingen te hoog. Als franchisenemers de financiële verplichtingen niet zien aankomen, gaat het mis.

Daarom moeten franchisenemers net als stokstaartjes zijn - altijd alert, met het hoofd omhoog, observerend. "Waar je vandaag de dag bent is een gevolg van de activiteit in het verleden, dus plant de zaden voor een gunstige groei in de rustige tijden", aldus Groom.

TIP: Franchisenemers moeten voortdurend hun financiële positie beheren. Ze moeten op de vroegtijdige waarschuwingssignalen van dreigend gevaar letten en plannen maken om meer omzet te genereren en nieuwe klanten te vinden. Ze moeten de problemen van vandaag beheren en voortdurend vooruitkijken. Vervolgens moeten ze actie ondernemen en altijd op zoek zijn naar verbetering.

Een van de vroegtijdige waarschuwingssignalen dat de financiën niet op één lijn zitten, is het onvermogen om royalty's te betalen. Als dit gebeurt, maak dan snel een actieplan op.

Hier is een digitale boekhouding met constante graadmeter belangrijk. Een pro-actieve boekhouder met kennis van Franchise zal hierop inspelen en de franchisenemer op tijd waarschuwen.

Samenvatting

Elke winstgevende organisatie loopt het risico op een negatieve ommekeer als ondernemers niet alert blijven. Aan de andere kant, als je de cashflow, het businessplan en het budget in de gaten houdt; als je je niet laat meeslepen door ambitieuze plannen of aankopen; je concentreert op de verkoop, problemen onder ogen ziet en je stem laat horen als je hulp nodig hebt, dan is de kans groter dat je een van de vele succesvolle franchisenemers wordt.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.