Van in contact blijven met vrienden en familie over televisiekijken, muziek beluisteren en shoppen tot het zoeken van een huis en zelfs een levenspartner… Er zijn niet gek veel zaken meer waarvoor we geen beroep doen op het internet.

Waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat al die activiteiten digitale voetsporen achterlaten. En heel veel bedrijven zijn daar zeer geïnteresseerd in, zoals Google bijvoorbeeld. Zij kennen uw naam, uw adres, uw leeftijd, uw telefoonnummer, uw geslacht, uw geboortedatum en zelfs het adres van uw werkgever. Maar ze hebben evengoed een lijst van de websites die u heeft bezocht, de zoekopdrachten die u heeft ingegeven, uw interesses en zelfs de plekken waar u overal ter wereld geweest bent (inclusief de bijhorende data en tijdstippen).

Alle zoekopdrachten die u ooit in Google hebt ingetikt, zijn intern opgeslagen, zelfs al heeft u deze nadien “gewist”. Idem voor elke video die u ooit hebt opgezocht op YouTube, een dochterbedrijf van Google. Aan de hand van die zoekopdrachten en videos kan Google ook afleiden of u geïnteresseerd bent in koken, voetbal, luchtvaart of architectuur, of u op het punt staat om een kind te krijgen, of u gaat verhuizen, of dat u een wereldreis plant. Google is trouwens ook lang niet het enige bedrijf dat dit doet. Facebook, Microsoft en Apple houden eveneens een hoop gegevens bij van hun gebruikers. Facebook bijvoorbeeld capteert elk bericht dat u verstuurt en ontvangt en dat geldt ook voor elk bestandje, elke foto en elk audiobericht.

Tracken

Er zijn twee belangrijke redenen waarom de technologiereuzen zoveel tijd en moeite steken in het “tracken” van hun gebruikers. De eerste laat zich natuurlijk raden: als ze erin slagen om een zo accuraat mogelijk profiel van u op te bouwen, kunnen ze u gepersonaliseerde reclame voorschotelen. En voor die reclame kunnen ze andere bedrijven een boel geld aanrekenen. De tweede reden is om hun apps beter te laten werken. Als bijvoorbeeld Spotify voortdurend bijhoudt naar welke muziek u luistert (en dat doen ze) kan het bedrijf u betere suggesties aanbevelen.

Blokkeren

Natuurlijk zijn er nog wel zaken die u kunt doen om uw online privacy beter te beschermen. Duik bij elk internetplatform en sociale media-app die u gebruikt bijvoorbeeld even in de privacy-instellingen. Dat vergt wel wat inspanning want elk bedrijf (Facebook, Twitter, Instagram, …) heeft zijn eigen instellingen en vaak zitten die ook wel een beetje verstopt. Zelf aangeven wie uw posts, uw mailadres, uw telefoonnummer te zien krijgt, of wie u kunt blokkeren, kan dus wel degelijk.

Schakel daarnaast ook zo veel mogelijk alle tracking- en cookie-features uit in uw webbrowser, zodat het zo moeilijk mogelijk wordt om u te “tracken” of te traceren. Ook daarvoor moet u even in de instellingen duiken.

Als alternatief bestaan er ook browsers die veel van die privacy-instellingen zelf op voorhand al hebben aangevinkt: Epic, Vivaldi en Firefox zijn prima keuzes als u graag zo anoniem mogelijk wil surfen. Browserextensies zoals Disconnect doen ongeveer hetzelfde. Er bestaat ook speciale antitrackingsoftware die u zelf op uw computer of telefoon kunt installeren (onder meer van AVG en Avast) al is die vaak niet gratis. Let wel op als u telefoon krijgt van een vriendelijke “technicus van Microsoft”, die u voorstelt om bepaalde software op uw pc te installeren, bijvoorbeeld van Anydesk. Ga hier nooit op in. Fraudeurs krijgen op die manier toegang tot uw volledige computer en kunnen alles zien wat u intikt.

Bankgeheim

Zo weinig mogelijk digitale voetsporen achterlaten, heeft trouwens nog een ander voordeel. Het maakt het voor fraudeurs ook weer net wat moeilijker om u te phishen of virussen of andere kwaadaardige software op uw computer te zetten. Al blijven natuurlijk ook alle andere maatregelen evengoed gelden. Geef dus nooit geheime gegevens zoals wachtwoorden, bankkaartgegevens, logins en wachtwoorden of kredietkaartnummers door, controleer altijd of mails wel van het officiële mailadres komen en klik niet zomaar lukraak op elke link die u in uw mailbox tegenkomt.
Nieuws
Vanbreda Logo
De gemoedsrust van een cyberverzekering Lees meer
GEOCONSULTING Logo2020 RVB Title Baseline Color Positif
Functionele diversiteit: een kans of een hindernis voor ontwikkelaars? Lees meer
Een nieuwe lente, een nieuwe 8tea5! Lees meer
Colruyt krijgt goedkeuring voor overname 54 Match- en Smatch-winkels Lees meer
Discountketen Leader Price verdwijnt uit België Lees meer
Heropening Spar Linkeroever Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.