Hamstereffect blijft duren
Het voorbije kwartaal, van april tot juni, genoot Ahold Delhaize volop van een positief corona-effect. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet met 15,9 tot 19,1 miljard euro. Dat is een dik miljard meer dan analisten verwachtten. Vooral in de Verenigde Staten was de groei (20%) het sterkst, wellicht omdat de lockdowns er later van start gingen en er dus nog een sterker hamstereffect was. In Europa steeg de vergelijkbare omzet met 10%.De e-commercetrend ging ook aan Ahold Delhaize niet voorbij: de onlineverkopen stegen met 78%, waarbij bol.com goed was voor een stijging van 65,4%. Het onlinewarenhuis blijft fors inzetten op externe verkooppartners. Het aantal aanbieders op het platform steeg van 7.000 begin dit jaar naar liefst 34.000 handelspartners aan het einde van het kwartaal. Hun verkopen verdubbelden (107%) dan ook.
Ook de kwartaalwinst is verdubbeld van 334 miljoen euro nettowinst vorig jaar naar 693 miljoen euro nu. De bedrijfswinst steeg met 69% naar 1 miljard euro, wat opnieuw beduidend meer is dan de 640 miljoen euro waar analisten op rekenden. Voor het hele jaar gaat Ahold Delhaize nu uit van een winsttoename van minstens 20%, een verhoging van de eerdere prognoses.
Nieuws
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's
Lees meer
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak
Lees meer