Gecon

Non-food franchise retailers vragen dringende invoering ‘click & collect’

Het water staat non-food retailers aan de lippen nu ze wellicht nog weken dicht moeten blijven, en e-commerce compenseert het omzetverlies niet. Daarom pleit de sector voor het toelaten van contactloos afhalen als veilig alternatief, net als in onze buurlanden.

Een veilige oplossing

In de strijd tegen het coronavirus moeten non-food winkels nog steeds gesloten blijven. Dat is niet enkel voor de betrokken retailers een groot probleem, maar ook voor de consument. E-commerce kan immers maar een deel van de vraag voldoen: er is een ongeziene logistieke druk en niet alle consumenten kunnen via de computer bestellen. Daarom stelt handelsfederatie Comeos voor om click & collect toe te laten als een veilig alternatief. Daarbij kunnen klanten een bestelling plaatsen online of per telefoon, de goederen vooraf betalen, en een afspraak boeken om de aankopen op te pikken bij een afhaalpunt. Retailers engageren zich om de veilige afstanden te respecteren en contactloos afhalen mogelijk te maken.

“Dit zou consumenten toelaten om weer op een beperkte manier toegang te krijgen tot bepaalde handelszaken die strikte hygiëne en social distancing maatregelen respecteren en hen geleidelijk aan te doen wennen aan de heropening van winkels. Op deze manier kan ook een stormloop zoals bij de recyclageparken vermeden worden,” aldus Comeos. Overal in Europa is click & collect vandaag toegestaan: ook in het fel getroffen Italië en in Frankrijk, waar het systeem onder andere een uitweg biedt voor doe-het-zelfketens en meubelzaken. Veel mensen hebben vandaag tijd om te klussen in huis of tuin, maar geraken moeilijk aan de nodige materialen. Bij nogal wat retailers is er bovendien onvrede over het feit dat enkele tuincentra wél mogen open blijven, en dat sommige foodretailers nu uitpakken met promoties op niet-essentiële non-foodproducten. “Discriminatie”, zo horen we.

Click & collect is ook voor België een veilige oplossing, benadrukt Comeos. De federatie verspreidt via sociale media een korte video die het concept helder uitlegt.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis