Europese leider worden

Met een omzet van ongeveer tien miljoen euro, vier merken (OTacos, Chick & Cheez, Go! Fish en Gong Cha), een vijftiental restaurants in eigen beheer en daarnaast nog zes die door franchisenemers worden uitgebaat, is multimerken-franchisespeler Mad Vision voorlopig nog een kleine garnaal in de sector van de quick service restaurants (QSR). Maar de ambitie van ondernemer Adlane Draou, een mijnwerkerskleinzoon met Algerijnse roots uit Bergen, zijn helder: “We willen op termijn één van de Europese leiders worden in QSR. We spiegelen ons aan groepen als Amrest, Autogrill, de groep Bertrand in Frankrijk of QSRP in België. We zetten dit jaar de eerste stappen in het buitenland, met name in Frankrijk.”

De masterfranchiseovereenkomst voor de Benelux en Frankrijk, die Mad Vision tekende met bubbeltheemarktleider Gong Cha, moet de groei exponentieel versnellen. “We voorzien een stevig openingsritme dit jaar: in Brussel, Bergen en Antwerpen zijn we recent geopend, Luik opent in maart, ook volgen Charleroi, Genk, Doornik… Daarna zetten we de stap naar Frankrijk, waar het potentieel enorm is. De eerste opent daar in mei, in Parijs. Ik hoop eind dit jaar 10 à 15 restaurants te hebben in België, en evenveel in Frankrijk. Mogelijk openen we dit jaar ook al in Nederland, maar dat is nog niet zeker. Als Frankrijk te veel tijd en energie vraagt, stellen we die stap nog even uit.” In elk geval wil Mad Vision de omzet verdubbelen tegen 2024. “We gaan vrij snel richting honderd restaurants, de komende vijf jaar.”

LEESTIP >>> Gong cha, wereldleider in bubble tea komt naar Vlaanderen

Beperkte investering

Het grote voordeel van het zakenmodel van Gong Cha is dat het nauwelijks hinder ondervindt van de energiecrisis, stelt de ondernemer. “De restaurants verbruiken zeer weinig elektriciteit en hebben maar tussen één en vier medewerkers, waardoor ook de impact van de loonindexering beperkt blijft. Het gaat om kleine oppervlaktes, dus lagere huurprijzen. De investering blijft beperkt tot zowat 100.000 euro. Vergelijk dat met een restaurant van OTacos, dat tien à vijftien medewerkers heeft en een investering vergt van 350.000 tot 500.000 euro…”

Vindt Mad Vision voldoende ondernemers? “We hebben het geluk dat we onderdeel zijn van een netwerk van franchisenemers. Daardoor hebben we geen probleem om kandidaat-franchisés te vinden. Bovendien is de investering – en dus ook het risico – laag. Het gaat om kleine restaurants met een beperkte omzet die een excellente marge genereren. Dat laat ook toe om meerdere vestigingen te openen en het risico te beperken. Met tien vestigingen van Gong Cha evenaar je er één van McDonalds. Het voordeel van dit zakenmodel is dat je geen grote oppervlakte nodig hebt: je kan perfect een kiosk van 15 m² openen in een kledingwinkel bijvoorbeeld, of in een hypermarkt.”

Het referentiemerk

Wat is de kracht van Gong Cha, in een markt met wel meer aanbieders? “Het is de wereldleider. In Europa zijn er veel kleine spelers links en rechts, maar is er nog geen referentiemerk. Met Gong Cha hebben we het voordeel een first mover te zijn, we palmen toplocaties in, in winkelcentra en stadscentra. En er is de kwaliteit van het product: we hebben ze allemaal geproefd en het verschil is ongelofelijk. Bij Gong Cha drink je geen suikerwater maar echte geïnfuseerde thee van hoogstens vier uur oud. Ook de tapioca-granen worden ter plaatse vers bereid. Niemand staat op dat niveau.”

De eerste Belgische vestigingen draaien erg goed, zowel in Wallonië, Brussel als Vlaanderen. “Dat is vrij zeldzaam, gezien de regionale verschillen in consumptiegedrag. Het businessmodel functioneert overal.” Volgens Adlane Draou is het potentieel dan ook groot: “Bubbelthee is nog vrij onbekend, zeker bij veertigplussers. Er bestaan nog veel vooroordelen, bijvoorbeeld over het suikergehalte, terwijl wij ook dranken serveren met weinig of geen suiker. Het verschil tussen Gong Cha en bijvoorbeeld een Starbucks, is dat Gong Cha een product brengt dat je ook aan kinderen kan geven. Dat doe je niet met koffie. Maar we spreken ook wat oudere consumenten aan, omdat dit een premium product is.”

Rentabiliteit onder druk

Of bubbelthee mogelijk een snel voorbijgaande hype kan zijn? Draou denkt van niet: “Bubbelthee bestaat al sinds de jaren 1980 in Azië, Gong Cha startte in 2006 en heeft vandaag zon 2000 verkooppunten wereldwijd. In sommige landen zijn ze al meer dan tien jaar actief. Thee is een groeiende categorie. We geloven erin.”

Wat maakt de QSR-markt zo interessant? Er zijn immers enorm veel verschillende merken en concepten op de markt… “Zeker sinds Covid zijn mensen minder geneigd om in klassieke restaurants uit eten te gaan. Afhalen of bezorgen werd populairder, fastfood ook. In de huidige crisis willen mensen liever 5 à 10 euro uitgeven aan een maaltijd met het gezin, eerder dan uit eten te gaan in een klassiek restaurant. Niet iedereen kan dat betalen. Onze merken bieden een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”

Toch waarschuwt de ondernemer ook: van euforie kan geen sprake zijn. De sector lijdt onder de stijgende energieprijzen en de automatische loonindexering. Zeker grotere concepten zoals OTacos of McDonalds zijn grote energieverslinders, en dat vreet aan de rentabiliteit. De omzet blijft wel op peil, maar de winst verdampt wanneer de energieprijzen verviervoudigen. “Je kan de prijzen niet evenredig met de inflatie verhogen. Gong Cha ontsnapt daar grotendeels aan, gelukkig.”

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?