Download Gratis uw Franchise startersgids

Interview: Zaakvoerder O’Learys Gent is ‘Franchiser of the Year’

O’Learys heeft het filiaal in Gent uitgeroepen tot ‘Franchiser of the Year’. Steven Malysse, zaakvoerder van O’Learys Gent, werd verkozen uit 130 vestigingen binnen het O’Learys Internationaal netwerk. Aan Franchise.be laat hij een glimp zien van zijn succesverhaal.

Wat is O’Learys Franchise precies?

O’Learys is een franchise uit Zweden met als thema Boston Sportsbar die we een dikke drie jaar geleden hebben opgericht. Wij combineren een bar- en restaurantgedeelte met een aantal activiteiten waaronder achttien bowlingbanen, indoor minigolf, 3 karaoké boxen, pooltafels, darts en arcade games. In België hebben wij een redelijk uniek concept waarbij O’Learys zich zowel op de B2B als op de B2C-markt richt, en dat doet het met succes. “Eatertainment” zoals O’Learys Trademark het zelf noemt.

Op welke sterke punten heeft O’Learys Internationaal jullie hoofdprijs beoordeeld?

O’Learys Trademark zelf bepaalt wie de winnaar is uiteraard. En de parameters waar zij rekening mee houden zijn voornamelijk groei qua omzet, rendabiliteit, klantenbeleving en innovatie. Er zijn een vijftal parameters waarop zij zich baseren. De jury vond dat O’Learys Gent indrukwekkende cijfers kon voorleggen, zoals een significante omzetgroei met in sommige maanden maar liefst 35 à 40% groei tegenover 2018, een nieuwe innovatieve activiteit en een sterke rendabiliteitsverbetering. Daarnaast had ook het grote aantal bezoekers zijn invloed: niet minder dan bijna 200.000 bezoekers kwamen langs in 2019.

Wat waren de grootste uitdagingen om O’Learys Gent tot zo’n succes te maken?

De grootste uitdaging is en blijft de operationele werking. Wij zijn met O’Learys Gent 7 dagen op 7 geopend, wat er natuurlijk voor zorgt dat wij zeer drukke momenten hebben, vooral dan op vrijdag, zaterdag en zondag. Dat zijn absoluut onze topdagen. En dan hebben we natuurlijk ook rustigere momenten, bijvoorbeeld de maandag en dinsdag. Het moeilijkste hierin is dan een planning opmaken qua personeel. We moeten namelijk goed kunnen inschatten hoeveel bezoekers we kunnen verwachten op welke dagen en dat is toch wel de grootste uitdaging. Ook hebben wij in het begin (in overleg met O’Learys Trademark) wat aanpassingen volgens de lokale markt moeten invoeren. Trademark is er zich van bewust dat ieder land specifieke noden, behoeftes en gewoontes heeft.

En qua bekendheid? Ging dat vlot?

Daar zijn wij zelf eigenlijk wel een beetje van verschoten. Vanaf het begin was O’Learys al zeer gekend in het Gentse. De afgelopen drie jaar is het aantal bezoekers  aanhoudend gestegen. Ondertussen vinden ongeveer 200.000 bezoekers op jaarbasis de weg naar O’Learys Gent.

Wat zijn de verdere uitbreidingsplannen voor O’Learys hier in België?

Het belangrijkste is voor mij hier in Gent de stabiliteit te behouden naar medewerkers, omzet en klantentevredenheid. Maar het is zeker ook zo dat we toch aan het zien zijn om het concept, waarover we de exclusiviteit hebben in België, uit te breiden met andere vestigingen.

Is er een tip die u kandidaat franchisenemers zou willen meegeven?

Dat is een goede vraag. Een tip is voor mij “het geloven in uw Franchise concept”. Dat is voor ons toch wel één van de redenen waarom we denken dat het hier in Gent een succes is, omdat het voor België toch wel nieuw is en dat het de klanten aanspreekt. Dat is toch de raad die ik zou willen meegeven, omdat dat het belangrijkste is; een concept vinden dat origineel en tof is, zonder de rendabiliteit uit het oog te verliezen ...


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis