Registreren

Hoe Franchising in de Restaurant sector er in 2021 uit zal zien

Voor restaurant concepten die willen uitbreiden door middel van franchising, biedt de pandemie unieke uitdagingen, maar voor degenen die er met grote ambities tegenaan gaan, zullen de mogelijkheden voor uitbreiding misschien nooit beter zijn.

Restauranteigenaren (en andere soorten bedrijfseigenaren) worden franchisegever om drie redenen: Tijd. Mensen. Geld.

Franchising maakt zakelijke expansie sneller mogelijk dan andere methoden, omdat de franchisegever veel van de tijdrovende details voor zijn rekening neemt. Bijvoorbeeld, in het huidige economische klimaat, zou een franchisenemer in staat zijn om snel te interessante panden te identificeren in de lokale markt, via zijn connecties in de commerciële mmo wereld.

Er zijn momenteel veel ervaren restaurant managers die goede franchise eigenaars/exploitanten zouden zijn, samen met talloze (technisch werkloze) restaurantmedewerkers klaar om een nieuwe franchiselocatie te bemannen. Franchising maakt het mogelijk om uit te breiden met de investering van de franchisenemer, en financiering voor de franchisekopers is momenteel beschikbaar tegen historisch aantrekkelijke rentepercentages. Met behulp van bvb. PMV kunnen deze extra waarborgen bekomen voor de banklening. We kunnen verwachten dat de leenfaciliteiten voor kleine bedrijven, en de hulp aan restaurants in het bijzonder, de komende maanden zullen worden voortgezet.

Dus, wat moeten restaurant-concept eigenaren in een positie om te franchisen of op zoek zijn om hun franchise programma’s verder te zetten, nu doen? Ze moeten zich richten op drie gebieden: financieel management en afspraken voor financieringen, betrouwbare maar flexibele inkomstenstromen en merk vertrouwen opbouwen.

Financieel management voor franchisenemers

Natuurlijk moet elke restauranthouder die op zoek is naar een franchise of om door te gaan met de uitbreiding van zijn of haar franchise, zich bewust zijn van wat er in de afgelopen maanden is gebeurd. Ze moeten beoordelen wat hun basis is en hoe hun concept kan overleven en gedijen in een wereld waar de regels kunnen blijven verschuiven. De grimmige realiteit is dat tussen maart en juni, de omzet van eten en drinken op restaurant en café sterk is gedaald, dus restaurants moeten zich aanpassen en alles doen om de kosten te beperken, terwijl ze de inkomsten verhogen.

Restauranteurs hebben de afgelopen maanden ongetwijfeld alle kosten en het snoeiwerk bekeken waar mogelijk. Sommigen hebben gekozen voor een restaurantaudit om posten te identificeren waar de kosten beter binnen de perken kunnen worden gehouden om de prestaties op eenheidsniveau te verhogen en tegelijkertijd de merknormen te handhaven. Nu, meer dan ooit, moeten de exploitanten pro-actief zijn in het vragen om gunstiger voorwaarden tijdens deze periode waarin leveranciers bereid zouden kunnen zijn om deals te maken. Een grondige kosten evaluatie kan mogelijkheden voor besparingen aan het licht brengen. Wees echter voorzichtig met het maken van lange termijn toezeggingen voor korte termijn winst.

Inkomstengenererende mogelijkheden

Restaurants die Franchisegever willen worden zullen een holistische blik moeten werpen op de inkomstenkant van het plaatje en duurzame manieren moeten ontwikkelen om de huidige inkomstenstromen te verhogen of nieuwe te ontwikkelen. Franchisenemers die zullen investeren in een franchise zullen goed winstgevend concept eisen. We hebben gezien hoe “take away en delivery” het levensbloed van veel restaurants zijn geweest tijdens de pandemische sluitingen en daarna. Sommigen hebben zelfs de rol van kruidenier op zich genomen door vlees, producten en zuivel rechtstreeks aan klanten te verkopen.  Een franchisegever zal moeten analyseren of deze alternatieve inkomstenstromen toegestaan of vereist zijn, tijdelijk of permanent.

Huidige franchisenemers kijken naar hun franchisegevers voor richting op "add-on sales"-beschrijving en uitvoering; voedselbereiding en portiecontrole; en productiecontrole mogelijkheden. Franchisegevers moeten in gedachten houden dat sommige van de beste ideeën in franchising komen van franchisenemers (ontbijt bij McDonald's bijvoorbeeld). Ze kennen hun klanten immers het beste.  De franchisegever moet de balans vinden tussen het stimuleren van de ideeën van de franchisenemer die kunnen bijdragen aan het basisplan en het voorzichtig zijn dat de franchisenemer niet gaat schurken en het merk verdunnen.

De vertrouwensfactor

Als consument hebben we allemaal onze eigen manier - bewust of onbewust - om ons vertrouwen in de werking van een restaurant te percipiëren. Nu meer dan ooit zullen toekomstige franchisenemers op zoek zijn naar een hoog niveau van merkvertrouwen alvorens te investeren in een Franchise merk.

Restaurant-franchisegevers moeten er rekening mee houden dat de klant van vandaag de dag concepten veel aandachtiger bekijkt, en vertrouwen is belangrijker dan ooit. Als uw personeel in de bediening te wensen overlaat op het gebied van hygiëne en social distancing, zullen uw klanten natuurlijk sceptisch zijn over wat er achterin gebeurt wat ze niet kunnen zien. Tegelijkertijd zullen medewerkers erop moeten vertrouwen dat hun collega's de COVID-19-zorgen ook bij nevenwerkzaamheden, zoals schoonmaken, bevoorrading en voorbereidend werk, hoog in het vaandel hebben staan.

Voor het opkomende of groeiende franchisesysteem moeten al deze vertrouwenwekkende factoren op het niveau van de consument en de franchisenemer in overweging worden genomen en duidelijk worden uiteengezet in het handboek voor franchiseoperaties, dat vrijwel zeker moet worden bijgewerkt om de reactie van de COVID weer te geven. In de franchise-ruimte moet ervoor worden gezorgd dat de verwachtingen van het gedrag en de opleiding van de werknemers duidelijk zijn en worden afgedwongen, zonder te struikelen over de gezamenlijke werkgelegenheid en de bezorgdheid over de plaatsvervangende aansprakelijkheid.

De vertrouwensfactor wordt verder beïnvloed door de aanwezigheid van een merk in de sociale media, dus dit moet voortdurend worden gecontroleerd en gekoesterd. Restaurantmerken in de franchise sector kunnen hun aanwezigheid in sociale media gebruiken om hun betrokkenheid te tonen bij de gemeenschappen die ze bedienen, hun inzet om klanten te bedienen voor de lange termijn en hun waardering voor de steun van de gemeenschap.

Wat is de pay-off voor restaurant-franchisegevers die de tijd nemen om zich te concentreren op de steeds belangrijker wordende aspecten van financiële planning, het genereren van inkomsten en het opbouwen van vertrouwen? Samen met de mogelijkheid om door te gaan met het cultiveren van een loyale klantenkring, zal er een duidelijk en groeiend verlangen zijn naar franchisenemers die deel willen uitmaken van een goed voorbereide franchisefamilie van het restaurantconcept.

Nick Boury

Senior Franchise Consultant Francorp Belgium


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis