Stap 1: bereid je tot in de puntjes voor

Een gigantische open deur, maar het overtuigen van een geldschieter staat of valt met jouw goede voorbereiding. Voor je je eigenlijke zoektocht naar geldschieters start, moeten alle ideeën in je hoofd in heldere bewoordingen op papier. Denk maar aan je missie en visie, je researchwerk, eventuele moodboards, mogelijke leveranciers en andere partners, het concurrentieveld waarin je product of dienst terechtkomt, ... Al die info komt in je businessplan. Samen met je financieel plan toon je hiermee aan potentiële investeerders dat je niet over een nacht ijs bent gegaan en dat het je menens is.

Stap 2: spreek met geïnteresseerden

In deze fase is het zaak om een of meerdere geldschieters te vinden die in je ondernemingsidee geloven, jouw visie delen en op lange termijn met je verder willen. Let wel: sommige investeerders zijn niet geïnteresseerd in start-ups; ze stoppen liever kapitaal in gevestigde ondernemingen met uitbreidingsplannen. Om geen kostbare tijd te verliezen, pols je hier best zo snel mogelijk naar.

Stap 3: overtuig met je idee

Wat houdt je project exact in? Het is de startvraag van elke potentiële investeerder. Kan je die vlot en overtuigend beantwoorden, dan heb je al een streepje voor. De presentatie van je ondernemingsidee – je pitch in het jargon – goed inoefenen is dus een must. Hou het verhaal eenvoudig en authentiek; buzzwords en vage terminologie zijn uit den boze. Beeld je bijvoorbeeld in dat je aan je oom of een kennis op café je project uit de doeken doet. Overtuigingskracht is bovendien het samenspel van verbale en non-verbale communicatie. Door een paar keer voor de spiegel te repeteren, kan je meteen ook werken aan je lichaamstaal en oogcontact.

Stap 4: neem een raadsman in de arm

Heb je je eerste voorstel op zak? Fantastisch, maar blijf vooral met beide voeten op de grond. Niet iedereen heeft immers even goede bedoelingen. Zet dus niet meteen je handtekening, maar laat je bijstaan door een raadsman om het voorstel kritisch door te lichten. Vermijd eenmalige diensten van vrienden, kennissen of familieleden, maar doe een beroep op een professional die je op lange termijn kan adviseren.

Stap 5: zet de spelregels op papier

Eens je deal met een of meerdere investeerders rond is, zet je het best een aantal afspraken op papier. Communiceer open over de verwachtingen aan beide kanten van de tafel. Zo sta je achteraf niet voor onaangename verrassingen:

  • Wat verwachten je geldschieters precies van jou?
  • Hoeveel inspraak willen ze in je bedrijfsvoering?
  • Hebben ze bepaalde eisen op het vlak van rapportering?

Conclusie: de aanhouder wint

Je kan het geluk hebben dat je meteen beet hebt, maar doorgaans is investeerders aantrekken een werk van lange adem. Krijg je het deksel op je neus, laat je dan vooral niet ontmoedigen en pols naar de redenen. De ongezouten commentaar van een ervaren investeerder is eigenlijk gratis expertenadvies. Maak er dan ook handig gebruik van om je salespitch te verfijnen, je verdienmodel te herbekijken of eventuele bedrijfsrisicos te herevalueren.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Colruyt rondt omvorming winkels Smatch en Match af Lees meer
Private-equityreus KKR neemt Hans Anders over Lees meer
Opening nieuwe ixina-showroom in Antwerpen Lees meer
Jumbo opent “grootste gemechaniseerde fooddistributiecentrum van Europa" Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.