Franchising als strategische groei strategie

Al meest succesvolle expansie strategie wordt franchising sinds lange tijd gewaardeerd als groei strategie in de traditionele retail en voedingsconcepten, zoals we die allemaal kennen uit onze winkelstraten. Zowel nationale als internationale spelers zetten hier sterk op in door een bewezen concept en een sterk merk te combineren met de kracht van lokaal ondernemerschap. De laatste jaren wordt franchising niet enkel gewaardeerd in de traditionele sectoren maar ook in vele andere sectoren.

Uiteindelijk is franchising in zijn basisvorm het uitbaten van een bewezen concept door een derde persoon volgens bepaalde spelregels die hun succes hebben bewezen.

LEESTIP >>> Je concept gaan franchisen? Dit is waar je moet op letten

Trends in franchising

Zowel nationaal als internationaal is het gebruik van de franchise techniek zich aan het doorzetten in meerdere sectoren, zoals diensten, zorg, automobiel, benzine stations, health & beauty. Deze concepten maken maximaal gebruik van de voordelen van franchising om hun concept maximaal in de markt te zetten via lokale ondernemers.

50 % subsidie voor franchisegever te worden     

Bedrijven die hun bewezen concept verder willen uitbreiden via franchising kunnen via de Vlaio Groei subsidie ondersteund worden in hun investeringen die ze moeten doen om franchise gever te worden en zo hun bedrijf te laten verder groeien.

De subsidies gelden voor innovatie, transformatie en internationalisatie investeringen. Deze pijlers komen in een franchising project meestal alle 3 aan bod. Let wel, dit enkel voor advies en begeleiding bij implementatie, niet voor opleidingen of de implementatie zelf.

Franchisenemers werven valt niet onder deze maatregelen. Franchise marketing geeft sowieso reeds een goed rendement op de investering gezien een nieuwe franchisenemer de franchisegever op lange termijn een jaarlijkse omzet oplevert.

Bezint eer u begint

Zoals eerder vermeld is franchisegever worden een strategisch pad die ingeslaan wordt, een kantelpunt in uw bedrijf. There is no way back. Gezien de franchisegever lange termijn engagementen neemt tegenover zijn franchisenemers is het cruciaal om zich professioneel voor te bereiden. Net zoals elke onderneming een boekhouder in de hand neemt, is het eveneens aan te raden om een franchise adviseur in te zetten bij het franchisen van uw bedrijf.
Nieuws
vandelanotte logo png.png
Innovatieaftrek: wat houdt de regeling in? Lees meer
stilan logo 2023.png
Veilig werken op vakantie Lees meer
Cirusso Art : Nieuwe franchiseformule op Franchise.be Lees meer
Lokaal en divers : zo zet Jumbo Niel in op beleving Lees meer
“Door de grootte van ons bedrijf kunnen wij écht het verschil maken”, Ifke Nauwelaerts, CCO bij Lunch Garden Lees meer
Tom&Co versterkt zich online met overname Pharmapets Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?