Nog meer winkels openen. De omzet van tweedehandskleding verdubbelen. En een ruimer aanbod circulaire diensten uitwerken. Dat zijn de ambitieuze plannen van Kiabi België voor 2024. De Franse modeketen, die hier in 2016 zijn eerste winkel met budgetvriendelijke gezinsmode opende, ziet ons land ook als ideale testmarkt voor nieuwe duurzaamheidsinitiatieven. “Belgen zijn een kritisch en veeleisend publiek. Geen betere doelgroep denkbaar om als volumeverkoper onze duurzame bedrijfsstrategie aan te scherpen”, aldus Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België.

Ambitie 2024

Kiabi is vandaag sterk ingeburgerd in Brussel en Wallonië. Het merk zet zijn succesverhaal er graag verder met acht nieuwe verkooppunten voor 2024. Na de recente opening van Kiabi Châtelineau (Henegouwen) volgt eind april al een nieuw winkelpunt in Hannuit (Luik). Meteen ook de eerste franchisewinkel van Kiabi in België.

Mélanie Meurisse, verantwoordelijke ontwikkeling & werk bij Kiabi België: “We willen ons franchisemodel uitrollen. We hopen ook heel wat ondernemende Vlamingen te overtuigen om als franchisenemer van start te gaan. In die zin werken we met een interessant model, waarbij Kiabi beheerder blijft van de kledingstock. Gedurende het hele traject kan de ondernemer op een uitgebreide ondersteuning rekenen voor de exploitatie van zijn winkel. Op die manier proberen we ons hecht netwerk van filialen succesvol uit te breiden, zowel in Brussel en Wallonië als in Vlaanderen waar Kiabi vandaag minder gekend is.”

Focus op circulariteit

De ambitie van Kiabi is duidelijk: het favoriete omnichannel-modemerk voor gezinnen worden. Daarbij hecht Kiabi veel belang aan een duurzame aanpak.

“We bieden gezinsmode aan tegen lage prijzen, maar niet tegen alle prijzen”, verduidelijkt Doriane Magnus, marketingverantwoordelijke bij Kiabi België. “Onze maatschappelijke en ecologische engagementen reiken ver. Concreet streven we naar meer duurzame mode, meer inclusieve mode en meer solidariteit. Zo willen we bijvoorbeeld tegen 2025 dat alle producten in de Kiabi-collecties duurzamere materialen bevatten. Ook willen we minstens 2.000 ton kleding en schoenen inzamelen én de opening ondersteunen van een 100-tal solidariteitswinkels wereldwijd.”

Binnen de duurzaamheidsstrategie van Kiabi past ook de geplande omzetverdubbeling voor tweedehandskledij in België dit jaar.

“Bijna alle Kiabi-winkels in België hebben vandaag een Second Hand-corner. Binnenkort zal je ook online tweedehandskledij kunnen kopen. In onze winkel Kiabi Westland is intussen een eerste atelier geopend om je kleding te personaliseren, denk aan borduren, bedrukken, patchwork… Ook deze persoonlijke service willen we online beschikbaar maken. En verder werken we aan een systeem om kledingreparaties in de winkel te doen. Heel wat circulaire plannen dus!” - Doriane Magnus, marketingverantwoordelijke bij Kiabi België.

Recordomzet voor Kiabi in 2023

Dat Kiabi – binnen een vrij sombere situatie voor de mode-industrie – zijn economisch model gevonden heeft, mag blijken uit de succescijfers voor de Belgische markt. Met een recordomzet omnichannel voor 2023 (winkels en online) verstevigt Kiabi zijn positie, met een indrukwekkende groei van ruim 20% voor de online verkoop.

LEESTIP >>> Kiabi in België: Uitbreiding, affiliatiemodel en permanente ondersteuning

Jérôme Calonne, CEO van Kiabi België: “In heel wat opzichten was 2023 een absoluut recordjaar voor Kiabi in België, daar zijn we trots op. We zijn erin geslaagd om een budgetvriendelijk en betrouwbaar merk uit te bouwen, om steeds meer te doen voor families. En nog stoppen onze ambities niet: we hebben mooie plannen om ons merk nog een niveau hoger te tillen. Op een duurzame manier uiteraard, we willen groeien met respect voor mens en milieu. Dat is niet altijd een gemakkelijke oefening als volumeverkoper, maar ik durf toch te stellen dat we goed bezig zijn. En het is fijn om als Kiabi België proefkonijn te zijn voor meer circulariteit binnen de hele groep. Ik kijk ernaar uit om de toekomst van Kiabi mee vorm te geven.”

In 2023 werd Kiabi België ook, voor het derde jaar op rij, uitgeroepen tot Great Place to Work om zijn continue inspanningen op de werkvloer voor tevreden én betrokken collegas. Ook kaapte Kiabi de titel Beste Winkelketen van België 2023-2024 in de categorie Baby & Kind, en kreeg het bedrijf in diezelfde categorie de Webshop Award Belgium 2023-2024 toegekend. Voor deze prijzen gaven meer dan 150.000 consumenten hun mening over hun favoriete retailer, waarbij ze onder meer het assortiment, de prijs, de klantvriendelijkheid en de bezorging beoordeelden.
Nieuws
franchisenemer.jpg
België voorloper in de bescherming van de franchisenemer Lees meer
Bezoldiging VDL
Spelregels voor bezoldigingen van bedrijfsleiders Lees meer
Het Belgische QSRP lanceert Dunkin' in Frankrijk Lees meer
Opening van CAVAVIN in Brussel Schuman Lees meer
ixina: innovatie en duurzaamheid in de keukensector Lees meer
Vanbreda Risk & Benefits : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?