De crisis zet heel wat zekerheden op losse schroeven. Ook voor onderhandelaars. Wat vinden consumenten belangrijk en hoe zal dat in de nabije toekomst evolueren? Hoe zal de markt er volgend jaar uitzien en zal corona dan nog dezelfde invloed hebben als nu? Vragen genoeg, antwoorden vinden is de uitdaging. “Niemand heeft ooit een crisis als deze meegemaakt. Het is duidelijk dat een aantal vaste ankerpunten er niet zijn”, zegt Annick Mievis, chief buyer bij Colruyt. “Het is duidelijk dat we op dit moment het einde van de economische crisis nog niet gezien hebben en dat dit een invloed zal hebben op het consumentengedrag. Op korte termijn zal prijs een belangrijk criterium zijn.”

Wordt het moeilijker onderhandelen door COVID-19?

Ik weet niet of het moeilijker zal worden. Het klopt dat er een aantal zekerheden niet meer zijn, en dat je daar rekening mee moet houden, maar de spelregels van het onderhandelen blijven dezelfde. Je moet een gemeenschappelijke grond vinden waarmee je aan de slag kan. Om dat mogelijk te maken, heb je respect nodig aan beide kanten van de tafel: respect voor de waarden van de persoon en het bedrijf die hij vertegenwoordigt. Van onderhandelaars mag je verwachten dat ze met elkaar meedenken. Plus: je moet samen op zoek gaan naar hoe je jouw klanten zo goed mogelijk kan bedienen. Als je daarover op dezelfde golflengte kan raken, is de kans groot dat je tot goede onderhandelingen komt.

Zullen de onderhandelingen fysiek of digitaal verlopen?

Afhankelijk van de complexiteit van het dossier zullen we voorstellen om het fysiek of digitaal te doen. Voor het echt negotiëren zullen we voorstellen om het fysiek te laten plaats vinden: dat is nog altijd de beste context in zon geval. Maar heel wat van de voorbereiding – zoals het doen van voorstellen – kan digitaal. Voor de fysieke onderhandelingen zal het erop aankomen om die zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. We hopen en verwachten dat we met mensen rond de tafel zitten die knopen kunnen doorhakken.
Nieuws
Stilan Cookies
Hoe jouw ervan verzekeren dat jouw website voldoet aan de laatste privacywetgeving en de privacy van jouw bezoekers beschermt? Lees meer
logo vdl.png
Het toegenomen belang van een tijdige btw-aangifte Lees meer
Een nieuwe Carrefour Market opent zijn deuren in het Woluwe-winkelcentrum Lees meer
Westland Shopping krijgt mogelijk nieuwe eigenaar Lees meer
Carrefour België ontvangt diversiteitslabel voor inclusief beleid op de werkvloer Lees meer
Elke dag staan Spar-adviseurs voor ons klaar Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.