1. Strooi met complimenten als confetti
Uiteraard zijn sommige complimenten ongepast op de werkvloer, maar het betekent niet dat jij deze achterwegen moet laten. Integendeel! Dus complimenteer een werknemer of klant gerust. Een stevige handdruk, schouderklopje of zelfs een high five zijn soms al een compliment op zich. En weet: complimenten hebben een positieve uitwerking op mensen!2. Say thank you, and say it a lot
Dankbaarheid en het tonen van dankbaarheid, is van grote waarde. Dus zeg het niet automatisch en tussendoor (lees: terwijl je al wegloopt richting jouw bureau of op weg naar een andere afspraak), maar neem een moment om oprecht jouw dank naar een werknemer of klant uit te spreken.3. Be the inspiration itself
Iedereen heeft baat bij een dagelijkse dosis inspiratie, zelfs jij, maar vooral mogelijke werknemers. Dus deel inspirerende uitspraken en schrijf ze op een post-it voor jezelf of een collega en plak ze op de muur van jouw kantoor. Zo simpel kan het zijn... en misschien is het net dat beetje extra waar iemand die dag behoefte aan heeft om te knallen en nieuwe successen binnen te slepen!4. Een kopje koffie
Wanneer het even niet gaat, kan het kleinste gebaar al een enorm verschil maken. Dus heb jij trek in koffie? Zet ook een kop voor een ander. Een mooie aanleiding voor een gesprek en wie waardeert er nou niet een kop koffie of thee op een drukke werkdag?5. Maak je handen vies
Hoe groter jouw bedrijf, des te minder verwachten medewerkers dat jij als baas meehelpt bij de dagelijkse dingen. Maar voel je nooit te goed om even de afwasmachine uit te ruimen, de tafel schoon te maken of het papier in de printer te vervangen. Zo laat je zien dat jij een deel van het team vormt. Bovendien: goed voorbeeld doet volgen.6. Kom op tijd
Ongeacht of jij de baas bent of niet, respecteer andermans tijd en zorg ervoor dat je altijd op tijd bent. Vooral op vergaderingen.7. Wees integer
Integriteit is jouw meest waardevolle eigenschap, dus reken nooit met een dubbele maat. Kies altijd voor de route waarvan jij ook wilt dat jouw team die volgt8. Zet die extra stap
Laat zien dat jij bereid bent een stap verder te gaan dan hetgeen jij van jouw team en jezelf verwacht. En ervaar hoe jouw team jou volgt...9. Say cheese!
Lach, want een lach is aanstekelijk en het kost geen cent.10. Luister
Ken jij de 80/20-gel als het op luisteren aankomt? Een succesvol verkoopgesprek bestaat namelijk uit 80 procent luisteren en 20 procent praten en dat geldt niet alleen voor jouw klanten, maar ook voor jouw medewerkers. Dus geef hen de ruimte om zich te laten horen... en wees behulpzaam; privéaangelegenheden mogen onze professionaliteit niet in de weg staan, maar aan de andere kant: wij zijn mensen, en geen machines. Dus als jij hoort dat iemand binnen jouw bedrijf het moeilijk heeft, vraag ernaar. Een luisterend oor doet wonderen.11. The eyes Chico, they never lie
In gesprek? Maak oogcontact. Uiteraard is staren uit den boze, maar om je heen kijken terwijl je met iemand praat, is not done!12. Wees de eeuwige optimist
Helaas vallen soms de bedrijfsresultaten tegen. Wees hierover eerlijk naar jouw team, maar doe dit met optimisme en zelfvertrouwen in plaats van defaitisme. Immers, je wilt ze niet verder de put in praten.13. Schrijf erop los
In het digitale tijdperk, gebeurt haast alles online, maar toch gaat er niets boven een handgeschreven kaart. Een jarige? Make an effort en stuur de klant of medewerker een echte, handgeschreven kaart.14. Maak een babbeltje
Investeren is niet alleen een kaartje op zn tijd. Neem de tijd om met jouw medewerkers te kletsen. En het hoeft niet over een project te gaan, sterker nog; liever over koetjes en kalfjes. Vraag naar familie, kinderen of zelfs huisdieren. Maar wees altijd oprecht.15. Gebruik voornamen
Indien mogelijk en de onderlinge relatie het toelaat; gebruik voornamen. Op deze manier laat jij zien dat jij, jouw gesprekspartner kent en daadwerkelijk op het gesprek concentreert.>>>Leestip : 5 tips voor meer tijd en minder stress als ondernemer
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer