We Invest - Februari-April

De beste e-mailtools om klanten te behouden

Als handelaar weet je maar al te goed dat jouw merk naar buiten brengen geen makkelijke zaak is. Gelukkig is e-mailmarketing een geweldige manier om jouw bedrijf te promoten. Dat gezegd, de juiste tool kiezen is ook geen eenvoudige zaak, er is zoveel keuze en dit kan snel ingewikkeld worden.

Je zal ook snel gemerkt hebben dat de meeste tools betalend zijn, wat je situatie ingewikkelder kan maken. Dit zeker als je met een klein budget werkt, vermits zo’n tool snel honderden euro’s per maand kan kosten. Wij zullen de meest gekende e-mailplatformen op een rijtje zetten.

Maar eerst – waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing kan voor oneindig veel zaken gebruikt worden: promoties delen, klanten uitnodigen of even je welverdiende vakantie aankondigen, … het kan allemaal!

E-mail is nog steeds een van de meest waardevolle manieren om in contact te komen met je klanten. E-mailmarketing helpt een sterkere relatie op te bouwen met je bestaande klanten en nieuwe klanten aan te werven. Hoe meer je in contact komt met jouw klanten, hoe groter de kans dat je verkoopkansen zich in de loop van de tijd ontwikkelen:

Welke e-mailtools bestaan er?

Met een mailtool kan je alle voordelen van e-mail campagnes benutten zonder zorgen. Helaas is het vinden van de beste tool een beetje moeilijker. Er zijn talloze bedrijven die e-mailmarketingdiensten aanbieden en de verschillende functies die ze aanbieden kunnen overweldigend zijn: gebruiksvriendelijkheid, prijs, functies, automatisering, analyse, integraties, customer support, beveiliging, GDPR, etc. Je kan snel verdwaald geraken in de honderden functies en features die misschien niet eens zo relevant zijn voor jou en je zaak. Het is een lastige keuze, dus welke past goed bij jou? We hebben de belangrijkste opgelijst.

Mailchimp

Vrijwel de bekendste tool, Mailchimp is bij vele mensen het eerste waar ze aan denken. Waarom ook niet? Mailchimp biedt veel aan en heeft zelfs een gratis versie. Verder is Mailchimp’s interface modern vergeleken met dat van andere tools. Uitgezonden e-mails kunnen geanalyseerd worden via hun intuïtieve analytics-tool. Ook prijsgewijs is Mailchimp erg interessant. Hierdoor is het een goede optie is voor een e-mail marketing systeem.

Dat maakt de tool zeker niet perfect, want om Mailchimp te gebruiken, is een basiskennis van HTML vereist. Mailchimp biedt veel mogelijkheden aan, maar dat zorgt er ook voor dat je snel het overzicht verliest. Bij de gratis versie zal je onderaan elke mail Mailchimp reclame tonen, of je het nu wilt of niet. Denk er ook aan je klantenbestand in het oog te houden, want als dit groter wordt dan 2000, zal je elke maand een extra bedrag moeten betalen. Moest er een klant zijn gegevens veranderen via zijn/haar Joyn account, wordt dit niet automatisch aangepast in Mailchimp waardoor je met out-of-date gegevens achterblijft. Het platform is nog steeds een waardevolle aanvulling voor je zaak, maar deze dingen moet je in het achterhoofd houden.

ActiveCampaign

ActiveCampaign biedt veel features aan die je ook vindt in Mailchimp. Het is zeer gebruiksvriendelijk en biedt ook analytics aan. Hun grootste troef is het automatisch verzenden van e-mails, ook wel marketing automation genoemd. Hierdoor zal de tool zelf e-mails verzenden waardoor jij meer tijd hebt om te werken aan andere zaken. Je kan de tool voor 14 dagen gratis uitproberen, maar daarna betaal je maandelijks, afhankelijk hoe groot je klantenbestand is. Ook bij deze tool zal je klantenbestand niet automatisch geüpdatet worden als een klant zijn/haar gegevens verandert.

HubSpot

Een bekende naam in de marketingwereld is HubSpot. Dit is een fantastische e-mailmarketingtool als je op zoek bent naar een alles-in-één programma. Er zijn verschillende features om je zaak verder op te bouwen, inzichtelijke analyses en een groot aantal tools om aan de slag te gaan, zelfs als je een beginner bent.

HubSpot heeft een gratis versie voor je e-mail campagnes, waar ervaren marketeers zeker gebruik van kunnen maken. Moest je toch meer features willen, dan is de prijs een groot nadeel. Dit kan snel honderden euro’s kosten per maand. Een ander groot nadeel is net zoals bij de andere voorbeelden dat je klantenbestand niet automatisch wordt geüpdatet als klanten hun gegevens veranderen waardoor je e-mail campagnes minder effectief worden.

Joyn

Ook Joyn biedt een e-mailtool aan. Vergeleken met de andere tools, biedt deze dezelfde features aan om effectieve e-mailcampagnes naar je klanten te sturen. Je kan gemakkelijk je klantenbestand filteren zodat je jouw gewenste doelgroep bereikt. Zowel het verzenden van eenvoudige, automatische e-mails en eenmalige e-mailcampagnes zijn mogelijk. De e-mailtool van Joyn is ook zeer gebruiksvriendelijk, waardoor je meer tijd kan steken in het versterken van je relaties met huidige klanten en nieuwe klanten kan aantrekken.

Bovendien zijn er drie grote voordelen als je voor Joyn kiest. Ten eerste is dit de enige tool die automatisch de gegevens van je klantenbestand van Joyn zal updaten waardoor je geen uren per week moet spenderen aan het checken van gegevens van klanten. Ten tweede blijft de prijs ook hetzelfde, ongeacht hoe groot je klantenbestand is of wordt. Dit is een groot voordeel, want zo moet je je nooit zorgen maken over extra kosten wanneer je een groot klantenbestand hebt. Een laatste, maar belangrijke functie is dat je coupons kan integreren in je e-mails. Dit boost je verkoop met een gemiddelde van 35%! Sterker: klanten die de Joyn app gebruiken krijgen een push notificatie, waardoor de visibiliteit van jouw mail nog meer stijgt. Meer informatie over de e-mailtool van Joyn kan je vinden via deze link.

Hier lijsten we kort nog wat andere voordelen op van het Joyn-mailplatform:

  • Gemakkelijk jouw klantenbestand filteren en zo de juiste mensen bereiken met een paar clicks
  • Eenvoudiger systeem t.o.v. de andere platformen die je bombarderen met verschillende features die niet belangrijk zijn voor je zaak
  • Gemakkelijk om je doelgroep te kiezen
  • Support bij het opstellen van mailcampagnes
  • Jouw mails komen niet terecht in de spamfolder van je klanten
  • Het e-mailplatform van Joyn houdt rekening met het toestel waarmee jouw klanten e-mails lezen. Handig, want dit is niet iets waar elk mailplatform rekening mee houdt
  • Het is een leerproces, niet alles gaat van de eerste keer! Joyn biedt analytics aan, die je tonen hoeveel mensen jouw e-mails hebben geopend, wie er op links heeft geklikt, etc. Dit is zeer handig om te weten, zo weet je wat goed en minder goed werkt.

Geïnteresseerd in deze tool? Wij helpen je graag verder met het opstellen van jouw e-mailcampagnes via de Pro of Unlimited abonnementen van Joyn.

Conclusie

Er zijn veel verschillende platforms die een gratis proefabonnement aanbieden, waaronder Mailchimp, ActiveCampaign en HubSpot, maar ze houden geen rekening met de grootte van je klantenbestand waardoor de ‘gratis versie’ snel een duur pakketje wordt. Dit zorgt ervoor dat naarmate je je klantenbestand uitbreidt, (je raad het al), je extra zal moeten betalen en dit kan snel oplopen. Joyn heeft een mailsysteem dat volledig geïntegreerd is met jouw bestaand klantenbestand, wat het gemakkelijker maakt voor jou. Vergeleken met andere platforms, blijft de prijs ook hetzelfde, hoe groot je klantenbestand ook is waardoor dit op langere termijn interessant kan worden voor jou en je zaak.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis