Download Gratis uw Franchise startersgids

Anytime Fitness Franchise onthult ambitieuze plannen voor Belgische markt

Sinds 1 juli zijn alle Belgische filialen van Anytime Fitness terug geopend, na de versoepeling van de maatregelen rond het coronavirus. In Staden is er zelfs een nieuwe zaak met Franchisenemer geopend. De fitnessketen is echter altijd op zoek naar nieuwe franchisenemers en daarom liet Bjorn Hameleers, franchise consultant, ons een kijkje nemen achter het merk Anytime Fitness. Samen met zijn zus Joyce heeft hij namelijk al twee zaken onder zich, dit jaar openen ze er nog twee bij.

Anytime Fitness Franchise en haar concept?

Anytime fitness is wereldwijd de grootste franchise fitnessorganisatie; we hebben 5000 locaties over de hele wereld, waarvan er 118 locaties in de Benelux. Daar zijn we al sinds juli 2011, precies negen jaar geleden, begonnen met het concept op te starten. Ons concept is dan ook dat we de klanten geven waar ze naar op zoek zijn, en waar zijn ze naar op zoek? Niet enorm veel faciliteiten, maar convenience. Dat is de basis van ons succes. We focussen op gemak en interesse, daarom hebben we gekozen voor centrale locaties, bijvoorbeeld naast een supermarkt, waar mensen enkele keren per week passeren. Dan kunnen ze eigenlijk hun boodschappen doen en tegelijkertijd gaan fitnessen.

Het gaat er bij ons dan ook niet over hard verkopen, maar onze focus ligt bij de behoeftebepaling van de klant. Veel mensen komen namelijk binnen zonder dat ze weten wat ze juist moeten vragen en daar proberen wij te helpen en een persoonlijke band op te bouwen met de leden. Daarvoor krijgen de franchisenemers de ondersteuning van het overkoepelend moederbedrijf. Onze drie belangrijkste kernwoorden zijn dan ook persoonlijk, gezellig en plezier en wij willen hen helpen om dit overal te laten doorsijpelen.

Wat zijn de ambities en mogelijkheden voor Anytime Fitness in België?

We hebben momenteel 118 locaties in de Benelux, waarvan er dertien in Vlaanderen gelegen zijn. We zouden graag uitgroeien tot 100 à 150 locaties in België, daar zijn namelijk nog veel mogelijkheden en kansen. We hebben momenteel tien ondernemers die eigenlijk oorspronkelijk uit Nederland komen en een kans zagen om in België een zaak te openen. Hier is namelijk nog niet zo competitief dan Nederland is. Daar vinden ze makkelijk de weg naar een sportschool omdat er ook veel zijn, in België moet je soms nog ver zoeken. We zijn dus ook steeds op zoek naar kandidaat franchisenemers om mee aan tafel te gaan zitten.

Als we het hebben over het Franstalig deel van de Benelux, dan ligt het wat moeilijker. We focussen momenteel op het Nederlandstalig gedeelte omdat we een heel goed uitgewerkt hoofdkantoor hebben in Nederland die op elk vlak kan ondersteunen. We zouden dus eigenlijk een pionier moeten hebben die meerdere zaken zou openen in Wallonië, of Groothertogdom Luxemburg, waarmee we op de kar springen, anders is dat niet zo interessant om een nieuw kantoor op poten te zetten.

Jullie helpen de franchisenemers om het concept over te brengen, krijgen zij nog andere voordelen?

Ik denk dat wij ons als een A1-franchiseconcept mogen zien en dan ga je er wel van uit dat je hulp krijgt als franchisenemer. En dat start bij ons al van in het begin, bij het financieel plaatje. Sommigen zijn namelijk heel gedreven en willen we zeker niet door onze vingers laten glippen, maar ze hebben te weinig financiële middelen. Dan gaan wij met hen bekijken of we ze financieel kunnen bijstaan. Op deze manier hebben we ongeveer de helft van onze locaties mee helpen financieren.

Daarnaast krijgen ze natuurlijk heel wat opleidingsmogelijkheden vooraleer hun fitnesszaak open gaat. Vanaf het tekenen van de overeenkomst en het openen zit namelijk negen à twaalf maanden en daarin kunnen ze elk trimester gebruik maken van zo’n elf clinics, korte opleidingen rond vergunningen, het financieel kantje, sales… Nadien kunnen ze ook personeelsleden hier naartoe sturen.

Ook op het vlak van marketing krijgen de franchisenemers ondersteuning. We hebben een volledige marketingafdeling die jaarlijks een marketingplan opstelt waarin elke maand een nieuwe actie wordt beschreven, marketing blijft namelijk heel belangrijk in onze branche. Drie van deze acties zijn verplicht voor de franchisenemers, de januaricampagne en de mei- en septembermaand. Dat zijn namelijk de piekmomenten. De andere maanden mogen ze zelf over kiezen, ze mogen ook zelf een idee uitwerken en daar gaan we hen dan ook mee helpen om deze te organiseren.

Wat is de belangrijkste uitdaging voor een startende franchisenemer?

We zijn geen standaard fitnessformule, we proberen op onze eigen manier waarde te creëren voor onze leden. Daarvoor is het belangrijk dat er een stevige basis is waar de franchisenemers zich op moeten focussen, ze mogen natuurlijk ook naar de details kijken, maar pas als de basis er al goed staat. Een eigen kijk is dus belangrijk, maar je moet wel het concept kunnen volgen. We ondersteunen hen daar dan ook bij om hen meer garantie te geven op succes.

Wat zijn de ambities en mogelijkheden voor Anytime Fitness in België?

We hebben momenteel 118 locaties in de Benelux, waarvan er dertien in Vlaanderen gelegen zijn. We zouden graag uitgroeien tot 100 à 150 locaties in België, daar zijn namelijk nog veel mogelijkheden en kansen. We hebben momenteel tien ondernemers die eigenlijk oorspronkelijk uit Nederland komen en een kans zagen om in België een zaak te openen. Hier is namelijk nog niet zo competitief dan Nederland is. Daar vinden ze makkelijk de weg naar een sportschool omdat er ook veel zijn, in België moet je soms nog ver zoeken. We zijn dus ook steeds op zoek naar kandidaat franchisenemers om mee aan tafel te gaan zitten.

Als we het hebben over het Franstalig deel van de Benelux, dan ligt het wat moeilijker. We focussen momenteel op het Nederlandstalig gedeelte omdat we een heel goed uitgewerkt hoofdkantoor hebben in Nederland die op elk vlak kan ondersteunen. We zouden dus eigenlijk een pionier moeten hebben die meerdere zaken zou openen in Wallonië, of Groothertogdom Luxemburg, waarmee we op de kar springen, anders is dat niet zo interessant om een nieuw kantoor op poten te zetten.

Hebt u nog goede raad voor, al dan niet startende, franchisenemers?

Aan mensen die geïnteresseerd zijn om een eigen zaak te beginnen, zou ik hen aanbevelen om eerst eens met ons aan tafel te komen zitten vooraleer ze op hun eentje beginnen. Het is namelijk altijd wel wat makkelijker om te starten onder een moederonderneming, met heel wat begeleiding van ons uit, dan zelf iets nieuws uit de grond te stampen. We bieden hen dan ook een eerste contract aan van zes jaar, die daarna verlengd wordt per vijf jaar. Dat is soms langer dan een gemiddeld huwelijk (lacht).

Aan een startende franchisenemer van Anytime Fitness zou ik vooral aanbevelen om er zo goed mogelijk voor te zorgen dat er waarde gecreëerd wordt voor de klanten en dat het concept goed wordt overgebracht. Anytime Fitness verandert je leven, zowel voor klanten als voor franchisenemers.

Bent u een ook een ambitieuze kandidaat sport ondernemer en wilt u uw eigen Fitness openen?


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis