Maki Maki - Juli-September 2022

Voorlopig geen e-commerce voor Jumbo in België

Een stap naar het Franstalige landsgedeelte neemt Jumbo nog niet, en e-commerce is pas zinvol met een honderdtal winkels. Dat zegt topman Frits van Eerd, die ook toegeeft dat de Belgische expansie nog in een experimentele fase zit.

Moeilijke procedures

Honderd Belgische winkels binnen de vijf jaar, dat was de doelstelling die Jumbo zich meer dan twee jaar geleden stelde. Intussen staat de teller nog maar op achttien, en of de keten erin zal slagen om dit jaar vijftien winkels te openen, is niet zeker. Dat ligt aan de moeilijke vergunningsprocedures in België, zegt topman Frits van Eerd in De Tijd. “We vinden vlot locaties. We hebben er veertig tot vijftig vastliggen”. Vergunningen worden echter vaak betwist door buurtbewoners, concurrenten en gemeenten. Daardoor zit er flink wat vertraging op de veroveringscampagne in België.

LEESTIP >>> Jumbo opent z’n grootste Belgische winkel in Oostende

Jumbo deed evenwel geen bod op de 86 Carrefour-winkels van Groupe Mestdagh, die intussen door Intermarché werden binnengehaald. Van Eerd bezocht de winkels wel, maar wil zich voorlopig beperken tot Vlaanderen. “We moeten ons niet overeten. Je moet doorrennen, maar stap voor stap. Als onze Vlaamse winkels succesvol zijn, zou het een logisch gevolg kunnen zijn dat we naar de rest van België trekken.”

Meer Belgen aannemen

De topman geeft toe dat Jumbo voorlopig moeilijk vat krijgt op de Belgische markt en de lokale consument: “Als we in Nederland een winkel openen, kunnen we alles voorspellen: de omzet, de kosten, de groei. Dat is compleet anders in België. We kunnen het gedrag van de Belg nog onvoldoende lezen.(…) We zitten dus in een experimentele fase.” Jumbo past zich onder andere aan door meer Belgen aan te nemen op het hoofdkantoor in Brasschaat.

In elk geval blijft de doelstelling van honderd winkels overeind, benadrukt van Eerd: “Als je een keten wilt bouwen, doe je dat niet met 18 winkels. Dan is honderd echt een minigetal.” Die schaal heeft de retailer nodig om lokaal in te kopen en zich beter aan de Belgische markt aan te passen, en ook om e-commerceactiviteiten op te starten: “Als we honderd winkels hebben, zou het logisch zijn dat we met e-commerce beginnen.”


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis