ellis succesformule 1.png
Aan het woord Ehssane Belmekki, Franchise Operations Director bij ELLIS. Een rol waarin leadership, vertrouwen en empathie centraal staan. Het maakt meteen wel duidelijk waar het allemaal om draait bij ELLIS; dat zijn de mensen.

“Plezier hebben in je werk, de lach op het gezicht; het is o zo belangrijk. Voor de gast, voor het team en voor de sfeer in een restaurant. Dat heb ik tijdens mijn hele loopbaan al gemerkt, en dat merk ik nu bij ELLIS ook. Wij zitten tenslotte in een people business en happy medewerkers zijn de ambassadeurs van je merk. Het is onze missie om onze klanten hoogwaardige, exclusieve burgerrecepten te serveren. in een hippe, eigentijdse sfeer. We zijn trots op ons uitgebreid gamma aan plantaardige gerechten, waarvoor onze gasten graag een omweg maken. En dat alles tegen een betaalbare prijs. Wij geloven, dat als je liefde in je producten steekt, en zowel je klanten als teamgenoten als familie behandelt, je zal slagen.”

ELLIS zet human capital dan ook op één, zowel voor potentiële franchisenemers als voor de eigen medewerkers. “Direct, vanaf dag één stellen wij met de mensen een timeline op. Waar staat hij of zij en welke ontwikkeling wil hij of zij graag doormaken? Op basis daarvan stippelen wij een carrièrepad uit, en dat pad volgen we nauwgezet.”

VAN FILIAALMANAGER NAAR FRANCHISENEMER

Haar carrièrepad staat min of meer synoniem voor het carrièrepad dat iedere medewerker van ELLIS kan bewandelen. Belmekki was namelijk jarenlang operationeel verantwoordelijk voor diverse food- en beverageconcepten in de evenementensector. “In mijn laatste jaren bij Brussels Expo had ik 32 units met verschillende concepten onder mijn hoede, ontzettend hectisch. Maar wel heel leuk. Toch ben ik in 2011 overgestapt naar ELLIS, dat als formule nog in de kinderschoenen stond. Ik ging één vestiging leiden, voor de buitenwereld leek dat een stap terug. Maar ikzelf zag dat anders, ik zag de potentie van de formule. Het aanbod, de premium burger, origineel en verfijnd maar toch toegankelijk qua prijs. Gelijk vanaf het begin waren er al plantaardige alternatieven. Maar ook de snelle en vriendelijke bediening aan tafel en de restaurantbeleving maakten en maken het verschil; het was en is uniek voor de fast casual service sector.”

Belmekki is in dat vertrouwen in de formule niet teleurgesteld. Al snel werd ze manager van meerdere filialen en was ze operationeel verantwoordelijk. “Van restaurantmanager naar operationeel manager over hr-verantwoordelijke naar Franchise Operations Director nu; ELLIS heeft mij die kansen gegeven. En kansen krijgt iedereen bij ons. Zo hebben we studenten aangenomen die nu districtsmanager zijn. Of een filiaalmanager die nu franchisenemer is. Zo zien wij dat ook graag; we werven daarom ook vooral mensen op basis van hun motivatie, enthousiasme en potentie.”
ellis succesformule 2.png

FRANCHISE ALS GROEIMODEL

Het is een filosofie die zich terugbetaalt. ELLIS telt 21 locaties verspreid over België, Nederland en Frankrijk, die zich voornamelijk bevinden op drukke toplocaties, vaak in stadscentra. België telt momenteel 15 ELLIS-vestigingen in eigen beheer en is op zoek naar franchisenemers. ELLIS heeft de intentie om dit aantal binnen de 5 jaar uit te bouwen naar 30 Belgische vestigingen. Franchise is het model om die groei te realiseren.

“ELLIS zoekt ondernemers die deel willen uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf. Mensen die een carrière willen uitbouwen, waarin ze innovatief kunnen zijn binnen een mooi afgelijnd kader dat hen toelaat om een positieve impact te hebben op hun gemeenschap. Dat past binnen ons streven om duurzaam te groeien met lokale partners, die meer voeling hebben met, en meer kennis hebben van, de lokale community en op hun eigen netwerk kunnen terugvallen. Wij zijn van mening dat de beste bedrijven worden gebouwd door mensen die investeren in elkaars succes”, aldus Belmekki.

DECENNIALANGE ERVARING

ELLIS maakt sinds 2018 deel uit van de Belgische Top Brands groep. Zij zijn met hun bekende merken Pizza Hut, Boulangerie Paul en WASBAR heel sterk in franchising door hun decennialange ervaring. Van de 160 filialen wordt 58 procent door franchisenemers gerund. En daar is de succesgraad hoog, zon 95 procent. “Dat betekent zo ongeveer dat alle vestigingen rendabel zijn”, aldus Belmekki.

Het geheim is volgens haar te vinden in de systemen die over de jaren heen zijn opgezet. Maar zeker ook het hr-beleid van Top Brands speelt een rol. “Daar leren wij nog altijd veel van; Top Brands heeft zowel ervaring als franchisenemer (voor Pizza Hut hebben zij de franchiserechten voor de Belgische markt van het Amerikaanse YUM! en voor Boulangerie Paul hebben zij de rechten van het moederbedrijf in Frankrijk, red.) als franchisegever. Op die manier weten zij heel goed wat er leeft binnen de franchisevestigingen en hebben zij daarvoor de juiste ondersteuning en tools ontwikkeld. Neem als voorbeeld het learning management systeem (LMS) en de micro learnings. Die laatste zijn hele korte cursussen; in maximaal 5 minuten volgen medewerkers een training. En dat kunnen ze op hun smartphone of tablet doen. Heel laagdrempelig dus. Dat zijn fantastische tools, die wij heel goed kunnen inzetten voor de uitbouw van onze organisatie, en ook voor de groei van onze franchisenemers.”
ellis succesformule 3.png

SUCCESFORMULE

De Franchise Operations Director wil ermee zeggen dat ELLIS samen met Top Brands alles in huis heeft om medewerkers en franchisenemers te ondersteunen. “De succesformule ELLIS is nu eindelijk ook beschikbaar in franchise, een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de Belgische markt”, vertelt Belmekki. Online trainingen, intense coaching tijdens de hele loopbaan, en het identificeren van doorgroeimogelijkheden zijn volgens haar de hoekstenen van het hr-beleid. “Van de afwasser tot de medewerkers in de keuken en de manager op kantoor; iedereen kan zo zijn carrièrepad binnen ELLIS uittekenen en, wanneer zij dat willen, uiteindelijk ook franchisenemer worden.”

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.