Nederland als uitschieter
Al sinds 2015 beleeft Spar een aanhoudende groei: de omzet steeg de afgelopen vier jaar met 21,4% het winkelnetwerk nam toe met meer dan 1200 locaties. Er zijn nu wereldwijd 13.320 Spar-winkels in 48 landen op vier continenten. Vorig jaar werd het winkelmerk gelanceerd in twee nieuwe landen: Kosovo en Armenië. Centraal- en Oost-Europa is een van de belangrijkste groeiregio's voor de groepering: de omzet steeg er met 6,83%.In de 16 West-Europese markten waar Spar actief is, steeg de omzet met 3,57% tot 22,9 miljard euro, wat overeenkomt met 62% van de wereldwijde omzet van de groep. Een uitschieter is Nederland, waar de omzet met 22,8% toenam dank zij een slimme multiformaat-expansiestrategie. Ook in Oostenrijk (+23%) en Spanje (+8,8%) deed het merk het erg goed. Verder is Spar aanwezig in Afrika en het Midden-Oosten (+5,26%) en in Azië (+3,04%).
In heel wat landen doet Spar het beduidend beter dan de markt. CEO Tobias Wasmuh wijt de sterke groeicijfers van de afgelopen jaren aan de 'Better Together'-strategie die de groepering lanceerde in 2015. Het feit dat de keten wereldwijd actief is, bleek een voordeel tijdens de coronapandemie: de keten kon de impact van het coronavirus van oost naar west op de voet volgen en beste praktijken delen met alle leden. Volgens de topman is Spar goed geplaatst om de actuele uitdagingen aan te gaan: buurtwinkels hebben zich de afgelopen weken bewezen als essentiële levenslijnen voor lokale gemeenschappen. Bovendien boekt de groep ook grote vooruitgang met zijn digitale aanwezigheid: het merk is nu in 25 landen actief met e-commerce.
Nieuws
Nieuwe wetgeving: ziek tijdens verlof
Lees meer
Nieuwe regelgeving rond flexijobs
Lees meer
Mail Boxes Etc. : HET logistieke concept op maat voor franchisenemers en klanten
Lees meer
Belchicken kondigt strategisch partnerschap aan voor expansie in West-Afrika
Lees meer
Artion : Nieuwe Expert op Franchise.be
Lees meer
Getuigenis van Laurent Trilof, franchisenemer CAVAVIN in Perpignan
Lees meer