Gekende strategie

Ook 2022 eindigt in het rood voor Exki. De Brusselse restaurantketen boekt dit jaar, voor de vierde keer op rij, verlies. Toch zijn de eigenaars vastberaden om te blijven uitbreiden, met dank aan een forse kapitaalverhoging van 7,5 miljoen euro dit voorjaar en overheidsleningen uit Wallonië en Brussel.

De nieuwe strategie brengt Exki naar nieuwe kanalen: de gezonde lunches, ontbijten en tussendoortjes moeten binnenkort ook in de supermarkten, online en in bedrijfskantines te vinden zijn. Zo drijft de keten de rivaliteit met tegenhanger Foodmaker, die dit jaar naar eigen zeggen afsluit met een recordomzet, ten top.

“Veel selectiever”

Net als Foodmaker wil Exki inzetten op supermarktverkoop. Met zijn slimme koelkasten wil de formule daarnaast bedrijven, ziekenhuizen en universiteiten van maaltijden voorzien. Om online aanwezig te zijn én thuislevering te kunnen bieden, gaat Exki bovendien de samenwerking aan met maaltijdboxleveranciers eFarmz en Ekomenu. Dit in tegenstelling tot zijn rivaal, die ondertussen meer gelooft in afhaalpunten.

Ook voor de restaurants staat na de coronacrisis weer expansie op het menu, al gebeurt dat vandaag “veel selectiever” dan vroeger, vertelt CEO Frédéric Rouvez aan De Tijd en LEcho. De focus ligt nu meer op luchthavens en stations, geregeld via franchising. Dit jaar openden al nieuwe vestigingen in Metz en Marseille, Parijs komt er binnenkort bij. Tegen 2023 moet Exki zo opnieuw winst draaien, met in 2025 een EBITDA van 15%. Pas dan zal de keten weer zijn hersteld tot pre-coronaniveau.
Nieuws
Hardware Vernieuwen 2 400X250
Je hardware periodiek vernieuwen: goed voor je bedrijf Lees meer
recruitment franchise be.png
Wat mag een goede lead van een gekwalificeerde Franchisekandidaat kosten? Lees meer
Sodalis : Expert van de week Lees meer
Online seminarie op donderdag, 13 juni : Welke wettelijke cruciale aanpassingen moet ik nu maken aan mijn PID? Lees meer
Ahold Delhaize presenteert 'Growing Together', haar strategie voor 2028 Lees meer
Carrefour herschikt Belgische directie Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?