Gekende strategie
Ook 2022 eindigt in het rood voor Exki. De Brusselse restaurantketen boekt dit jaar, voor de vierde keer op rij, verlies. Toch zijn de eigenaars vastberaden om te blijven uitbreiden, met dank aan een forse kapitaalverhoging van 7,5 miljoen euro dit voorjaar en overheidsleningen uit Wallonië en Brussel.De nieuwe strategie brengt Exki naar nieuwe kanalen: de gezonde lunches, ontbijten en tussendoortjes moeten binnenkort ook in de supermarkten, online en in bedrijfskantines te vinden zijn. Zo drijft de keten de rivaliteit met tegenhanger Foodmaker, die dit jaar naar eigen zeggen afsluit met een recordomzet, ten top.
“Veel selectiever”
Net als Foodmaker wil Exki inzetten op supermarktverkoop. Met zijn slimme koelkasten wil de formule daarnaast bedrijven, ziekenhuizen en universiteiten van maaltijden voorzien. Om online aanwezig te zijn én thuislevering te kunnen bieden, gaat Exki bovendien de samenwerking aan met maaltijdboxleveranciers eFarmz en Ekomenu. Dit in tegenstelling tot zijn rivaal, die ondertussen meer gelooft in afhaalpunten.Ook voor de restaurants staat na de coronacrisis weer expansie op het menu, al gebeurt dat vandaag “veel selectiever” dan vroeger, vertelt CEO Frédéric Rouvez aan De Tijd en LEcho. De focus ligt nu meer op luchthavens en stations, geregeld via franchising. Dit jaar openden al nieuwe vestigingen in Metz en Marseille, Parijs komt er binnenkort bij. Tegen 2023 moet Exki zo opnieuw winst draaien, met in 2025 een EBITDA van 15%. Pas dan zal de keten weer zijn hersteld tot pre-coronaniveau.
Nieuws

Blijf in the (k)now: schrijf je in voor de nieuwe seminariereeks van Vandelanotte
Lees meer

Verhoging maximale waarde maaltijdcheque vanaf 2026
Lees meer
Gedreven AI-ondernemer Thomas Van de Walle stapt in AI-franchise Valenta.io
Lees meer
Domino’s pizza: een bijzonder sterke franchiseformule met ruimte voor ondernemerschap
Lees meer
Engel & Völkers: internationaal vastgoedmerk met lokale verankering
Lees meer
Carrefour Express Georges Henri in Sint-Lambrechts-Woluwe is weer open: “Alsof je een gloednieuwe winkel binnenwandelt”
Lees meer