Personen; ofwel echte mensen met een foto en persoonlijkheid volgen wij het liefst op Social Media. Als ondernemer sta jij dus als 0-1 achter en daarbovenop komt ook nog eens dat posts van bedrijfsprofielen minder worden gelezen en gedeeld in vergelijking met mensen die delen op LinkeIn, tweeten of verspreiden via Facebook en Instagram. Maar wees niet getreurd, want jouw bedrijf is meer dan een logo. Immers, het bestaat uit echte mensen die vaak van Social media gebruikmaken. Dus hoe maak jij van jouw werknemers ambassadeurs?
‘Doe dat in jouw eigen vrije tijd!’, is een ouderwetse ondernemersgedachte, want Social Media, is veel meer dan het uitwisselen van dierenplaatsjes. Moedig jouw werknemers juist aan om op Social Media de laatste trends uit jullie branche te volgen.
- Wanneer werknemers niet productief zijn, zijn ze alsnog bezig met het versterken van hun professionele kennis.
- De zichtbaarheid van de onderneming wordt vergroot als werknemers reageren op bijvoorbeeld branche gerelateerde discussies en tweets.
- Potentiele klanten lezen mee en hierdoor kan jij eenvoudiger relaties opbouwen met influencers uit jouw industrie.
Note: Ga werknemers niet dwingen om actief te reageren op online discussies en overigen, want dat is en mag niet de bedoeling zijn.
Logischerwijs wil jij niet alles wat op de werkvloer wordt besproken, terugvinden op Social Media. Dus stel richtlijnen op en bedenk (eventueel samen) wat wel en niet kan. Dus met welk taalgebruik wil jij als ondernemer geassocieerd worden (en dat mag op Social media best wat losser dan op bijvoorbeeld jouw website) en welke onderwerpen zijn dan wel bespreekbaar of niet?
De één heeft meer feeling met Social Media dan de ander, dus het is zinloos om iedereen te ’verplichten’ om online actief te zijn. Activeer in plaats daarvan enthousiaste werknemers en maak van hen ambassadeurs. En beloon ze met voor hun interessante extraatjes zoals een gratis inspiratiesessie met een Social Media-goeroe, maar zorg ook voor gratis producten waarmee zij weggeefacties kunnen opzetten.
- Ambassadeurs geloven in jouw onderneming;
- Zijn betrokken bij een bepaald product of dienst;
- Begrijpen hoe zich tot klanten te verhouden;
- Maken (of willen) actief gebruik van Social Media;
- Gaan respectvol om met collega’s.
Als jouw onderneming, dan wel werknemers zich actief inzetten op Social Media, deel dan de behaalde resultaten. Organiseer bijvoorbeeld elke paar maanden een feedbacksessie waarin jullie de successen en verbeterpunten bespreken en beantwoord vragen als; waarom (of waarvoor) doen jullie dit uiteindelijk, hoeveel nieuwe volgers hebben jullie erbij en hoeveel mensen schrijven zich in voor de nieuwsbrief? Maar ook wordt jullie onderneming genoemd in de media, en hoeveel nieuwe klanten lever dit uiteindelijk op?
Heeft u hieromtrent verdere vragen? Laat hieronder dan een reactie achter.
Reageren