In mijn werk spreek ik veel met ondernemers uit verschillende branches. Of eigenlijk, ik luister vooral. Naar datgene waar ze tegenaan lopen en wat hen tegenhoudt om het resultaat te boeken dat ze voor ogen hebben. De meest gehoorde obstakels hebben vaak niets te maken met de bedrijfsvoering zelf, een gebrek aan informatie of de strategie die ze willen toepassen. Het heeft alles te maken met henzelf.
Zwakke verklaringen
Over het algemeen is alles in het bedrijf aanwezig dat nodig is om het te kunnen runnen. We kunnen zeggen dat de muren en het dak er goed uit zien, maar wat er ontbreekt, is een krachtige fundering om dit te kunnen dragen en/of verder te kunnen uitbouwen. Ze zijn zich vaak niet bewust van het feit dat ze zwakke verklaringen doen over zichzelf, zoals “ik ben niet commercieel”.Wat er vervolgens gebeurt, is dat ze meer informatie opdoen, omdat ze denken dat dit ze zal helpen commerciëler te worden, maar meestal gebeurt het tegenovergestelde. Ze worden alleen maar zwakker en meer gefrustreerd vanwege het feit dat ze nu beseffen dat ze niet in staat zijn al die opgedane informatie toe te passen.
Wie is jouw franchisenemer?
Het succes van een franchisevestiging wordt gecreëerd door de ondernemer, niet door de formule. De formule heeft zich vaak al bewezen, echter wordt het uitgedragen door een onbewust zwakke ondernemer en maakt het niet de impact die het zou moeten én kunnen maken. Wie de ondernemer is, of hoe hij zichzelf ziet, is allesbepalend voor het laten slagen van de franchiseformule. Heb je een vestiging die achterblijft in resultaat, kijk en luister dan vooral eerst naar de franchisenemer.Vanuit welke positie verschijnt hij/zij? Welke overtuigingen en verhalen zijn er gecreëerd? Het is noodzaak deze zwakke verklaringen en overtuigingen te achterhalen, om deze vervolgens te elimineren en om te buigen naar krachtige, werkbare verklaringen. Een franchisenemer die ervan overtuigd is dat de markt niet goed is, of dat het moeilijk is om goed personeel te vinden, zal vanuit die mood zijn gedrag en acties erop afstemmen. Met alle gevolgen van dien.
Franchising is het managen van (onbewuste) conversaties bij de franchisenemers. Dit is, als je het mij vraagt, het meest belangrijke aspect in franchising en zal het verschil aantonen in het succes van de formule en het resultaat van de ondernemers.
Over Gastblogger Kristof Cuppens
Kristof Cuppens is meer dan tien jaar actief in de wereld van coaching en consultancy. Als een van eersteStraight-Line coaches van Europa, is hij ongekend betrokken bij het helpen van ondernemers aan het roer van een kmo. Kristof is een absolute uitzondering op de regel in de manier waarop hij ondernemers ondersteunt in het zijn van wie ze als leider moeten zijn, om te kunnen doen wat ze moeten doen, om te krijgen wat ze het liefst van alles willen. Kristof werkt met een selecte hoeveelheid nationale en internationale ondernemers. De kern van Kristofs werk is gebaseerd op groei en expansie met een radicale focus op prestatie en creatie. Dit past hij toe in zowel het zakelijke als het persoonlijke aspect van de persoon die hij tegenover zich heeft.
Leestip : Wat als je franchisenemer herhaaldelijk fouten blijft maken?
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer