Download Gratis uw Franchise startersgids

Foodmaker wil opnieuw Nederland veroveren

De Belgische keten Foodmaker wil de Nederlandse markt opnieuw gaan veroveren. Tegen 2022 wil de keten minstens 10 restaurants openen bij onze Noorderburen. Op termijn is er plaats voor 50 restaurants.  Foodmaker heeft grootste plannen voor onze Noorderburen. De keten, die naar eigen zeggen een gezonde McDonald’s wil worden, wil minstens 10 restaurants openen in Nederland tegen 2022. Op termijn is er ruimte voor 50 restaurants, vertelt CEO Lieven Vanlommel aan Het Financieele Dagblad.

De grote internationale uitrol was al klaar in maart. Toen had de keten een grote centrale keuken gebouwd, waren er 14 restaurants en 160 saladebars open en zouden er nog 500 volgen in Europa op slechts twee maanden tijd. Maar daar stak de coronacrisis een stokje voor. Alles moest onherroepelijk dicht en de wilde expansieplannen werden even opgeborgen. In een poging om toch geld in het laatje te brengen, startte Foodmaker in de tussentijd met de bezorging van gezonde maaltijdboxen in Nederland en België. Dankzij die verkoop kon het bedrijf ruim 70% realiseren van zijn eerdere omzet die door de crisis was weggevallen.

LEESTIP >>> Mercuriusprijs bekroont Foodmaker om wendbaarheid tijdens coronacrisis

Daarnaast kon de keten, die in België ruim 1 miljoen omzet realiseert, tijdens de lockdown ook terugvallen op de verkoop van voorverpakte producten bij maar liefst 800 Delhaize-winkels in België en Albert Heijn-winkels in Nederland. Foodmaker hoopt begin volgend jaar terug de aftrap te kunnen geven van zijn internationale expansie met de opening van een restaurant in Rotterdam in februari. "De eerste van meerdere", aldus de CEO. Kansen ziet Foodmaker vooral in bedrijfskantines. Daarnaast wil het bedrijf ook in ons land verder groeien met elke maand een nieuw restaurant in 2021.

Het is niet de eerste keer dat Foodmaker de Nederlandse markt wil gaan veroveren. In 2012 deed het bedrijf al een poging onder leiding van zijn vorige eigenaar met StarMeal, maar de eerste winkel sloot al na 9 maanden zijn deuren. Nu probeert de nieuwe CEO Lieven Vanlommel het opnieuw, dit keer met een nieuw concept. Wij zijn alvast benieuwd of de veroveringstocht nu wel zal werken.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis