Om haar klanten nog beter te bedienen, verbetert Delhaize haar leveringsbereik van e-commerce en kan het voortaan de boodschappen van 97% van de Belgische inwoners tot aan hun voordeur brengen. Deze uitbreiding wordt onder meer mogelijk gemaakt door de opening van een nieuw regionaal distributiecentrum in Luik. Het profiel en het winkelmandje van de klanten die gebruik maken van e-commerce zijn de laatste jaren aanzienlijk veranderd. Delhaize past zich aan en breidt haar capaciteit uit om hier zo goed mogelijk op in te spelen. 

Thuisbezorging in 97% van het land 

Worst leveren in de Bomastraat of Duvel in de Kerkstraat, het kan allemaal dankzij de 14.000 producten die beschikbaar zijn voor levering via Delhaize.be of in de MyDelhaize-app en dit aan 97% of zon 11.010.168 inwoners van België. Daarmee is Delhaize de grootste, zowel op het vlak van het levergebied als het aantal thuisleveringen. En dat wil Delhaize via een ludieke campagne bekendmaken naar haar klanten toe. Momenteel worden bestellingen voor thuislevering of afhaling in de winkel klaargemaakt in een speciaal e-commerce-distributiecentrum in Puurs. Er werden tot nu toe al twee extra hubs (regionale distributiecentra) geopend in Drogenbos en Gent om de mogelijkheid te bieden om daar 's nachts te leveren vanuit het distributiecentrum van Puurs en de thuisleveringen vervolgens vanuit deze punten naar klanten in en rond deze 2 steden te brengen.

Om dit nieuwe bereik van 97% te behalen, heeft Delhaize een bijkomend regionaal distributiecentrum voorzien in Luik. Dankzij deze manier van werken kan druk verkeer overdag vermeden worden en worden de stadscentra ontlast waardoor er minder CO² wordt uitgestoten.

Marktleider in thuisleveringen sinds 1989

Delhaize is ook hier een voorloper, want het levert al aan huis sinds 1989 met caddyhome.be, waarmee bestellingen telefonisch konden worden doorgegeven. In 2001 werd daar een speciaal wijnaanbod aan toegevoegd met wineworld.com. In 2009 nam delhaizedirect.be het over en werd in 2016 opgevolgd door de site delhaize.be. Vandaag zijn meer dan 14.000 referenties beschikbaar op delhaize.be of in de MyDelhaize-app, aan dezelfde prijs als in de Delhaize-supermarkten.

LEESTIP >>> Delhaize en Selecta lanceren samen onbemande Shop&Gos in bedrijven

Voedings-e-commerce voor en na de pandemie

Alles wijst erop dat de coronacrisis een grote invloed heeft gehad op de online verkoop, met pieken tot 70% in enkele periodes in het begin van de crisis. Gemiddeld zag de retailer de laatste jaren een stijging van 30%. Deze stijging van de onlineverkoop is vooral het gevolg van thuisleveringen, terwijl Collect minder gevolgen ondervond. Delhaize heeft ook haar leveringscapaciteit verhoogd om meer klanten te kunnen bedienen en in te spelen op de toegenomen bestellingen.

Het profiel van de klant en de inhoud van het winkelmandje zijn ook geëvolueerd. De typische klanten van vóór Covid waren meestal ouderen of jonge gezinnen met kinderen, maar vandaag zijn ze veel gevarieerder. Ook het winkelmandje is veranderd. Vóór Covid gebruikten klanten e-commerce meestal om hun stock van veelgebruikte producten aan te vullen, zoals dranken, non-foodproducten, zoete en hartige kruidenierswaren. De afgelopen twee jaar veranderde het gedrag van de klanten en kregen ze meer vertrouwen in het online bestellen en thuis laten leveren van ook verse producten.

Optimaliseren van trajecten 

Een bestelwagen die thuisleveringen doet, verwerkt vijftien tot zestien bestellingen per rit en maakt twee ritten per dag. Zo vervangt één bestelwagen 32 afzonderlijke auto's op de weg die naar de supermarkt zouden rijden. De routes van de bezorgers worden ook zo optimaal mogelijk gepland met een minimum aan afgelegde kilometers, waardoor de CO2-uitstoot wordt beperkt.

160 ton karton minder op jaarbasis

De laatste twee jaar is, als gevolg van de Covid-19-pandemie, de vraag naar thuislevering aanzienlijk toegenomen. Om haar duurzaamheidsinspanningen verder te zetten, heeft Delhaize samengewerkt met een team van experts in circulair design van DS Smith om haar e-commerce-verpakkingen te herwerken en de hoeveelheid karton te verminderen. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, werd een mechanisatieproject opgezet dat de geautomatiseerde assemblage van de Direct Box mogelijk maakte, waardoor een efficiënte levering aan huis en een gemakkelijke afhaling bij de afhaalpunten in de winkels wordt gegarandeerd. De Direct Box wordt in België gemaakt van 100% gerecycleerd karton en is na gebruik volledig recycleerbaar. Dankzij het nieuwe ontwerp bespaart Delhaize in totaal 160 ton karton per jaar. Dat betekent ook 32 vrachtwagens minder in de bevoorradingsketen. Bovendien zal de behoefte aan opslagruimte worden verminderd met meer dan 1.000 palletten. Een totale vermindering van niet minder dan 87,2 ton CO2.

Praktische informatie

Klanten die hun bestelling plaatsen op Delhaize.be of in de MyDelhaize-app, kunnen hun bestelling vanaf de volgende dag ophalen in de winkel of thuis ontvangen. Thuisbezorging is mogelijk van maandag tot zaterdag van 7 tot 21 uur voor het hele land en ook op zondag van 8u30 tot 13 uur voor Brussel.

Collect, het afhalen van boodschappen in de winkel, is mogelijk vanaf 4,50 euro en de Home Delivery-kost ligt tussen de 5,95 euro en de 9,95 euro. Deze kosten kunnen wegvallen als de klant het product van de week toevoegt aan zijn bestelling of 500 Superpluspunten inruilt.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.