Joyn - 18/01/21-18/04/21

De 10 belangrijkste lessen voor Franchisegevers uit “The Founder”

Gebruikmakende van het verlengd weekend om de recente film over Mc Donald's nogmaals de bekijken, komen een aantal herkenbare valkuilen voor Franchisegevers heel sterk op de voorgrond. Alhoewel het script voor een stuk gehollywoodiseerd is, blijft het een kaskraker die vooral enkele zeer levensbelangrijke lessen over franchising in de verf zet, dewelke trouwens gelden voor alle franchise sectoren.

Buren met Ray Kroc

Met bijna 50 jaar Internationale ervaring en 10.000 klanten in het opzetten van franchisesystemen voor franchisegevers, heeft Francorp een unieke kijk en interpretatie over de succesfactoren van een (startende) Franchisegever. Francorp kan in bijna alle zekerheid op voorhand zeggen welke slaagkansen een bepaalde franchiseformule op termijn heeft. Van vele factoren  afhankelijk, maar de sleutel vooral in de al dan niet professionele voorbereiding en aanpak van het franchise concept en bedrijf.

Mc Donalds is sinds een kleine 45 jaar klant van Francorp en tot op heden worden de nieuwe Mc Donald's Franchise medewerkers steeds van een Franchise basis training voorzien door Francorp. Ook was het eerste kantoor van Francorp in hetzelfde gebouw als deze van Mc Donald's in Chicago, dus stond onze CEO, Don Boroian, regelmatig in de lift met Ray Kroc te brainstormen over wat franchising is. Vandaar dat Francorp nauwe banden heeft met Mc Donald's, dezelfde filosofieën over franchising heeft en wij deze heel regelmatig als voorbeeld aanhalen.

1.      Uw concept moet op punt staan bij franchising, alsook evoluerend zijn

De broers Mac Donald's (u leest het goed, hun naam startte met Mac en niet Mc) hadden het “speedee system” uitgevonden na perfectionistisch de inrichting na te bootsen op een open ruimte. Ze noemden het zelf “The Burgerballet” waarbij alle bereidingsprocessen voor snelle bereidingen theatraal in elkaar vloeiden met als doel; de klant op een vlugge manier een goed product aan te bieden (fastfood).

Ook zit er een constante evolutie in het Mc Donald's concept wat inspeelt op de nieuwe trends in de Food & Beverage markt. Denk maar aan de Mc Nuggets, de salades, desserts, dranken, etc.

De recentste trend wat Mc Donalds volgt is koffie met de Mc Café corners.

2.      Niet enkel het concept, maar vooral het Franchise systeem is de sleutel tot succes

Heeft Mc Donald's de beste hamburgers ter wereld? Ik denk dat de meesten onder ons van mening zijn dat er betere hamburgers te vinden zijn. Maar Mc Donald's heeft wel het beste Franchisesysteem ter wereld en dat maakt het tot het meest succesvolle Franchise netwerk wereldwijd.

Enkel door jarenlang hun franchiseprocessen en systemen, marketing, franchise materialen, medewerkers, opleidingen, etc. te optimaliseren. Het belangrijkste goed zijn hun Franchisenemers en daar wordt ook (bijna) alles voor gedaan. Op hun beurt hebben de franchisenemers een uiterst succesvolle business en betalen die zonder verpinken de bijna hoogste royalties in de F&B Franchise Business. Integendeel, de meeste franchisenemers worden multi-unit Franchisenemers en smeken naar nieuwe locaties bij de Franchisegever. Dit levert ook een enorm voordeel op voor de Franchisegever gezien zij weten met wie ze een nieuwe locatie opstarten en de opleiding (kosten) kunnen beperken.

Ook door het samenwerken met ervaren Master Franchise Partners hebben ze een sterke Internationale groei meegemaakt.

3.      Mac & Dick Mac Donald hadden reeds PROBEREN te franchisen

Beide broers hadden al eens geprobeerd om te franchisen, maar dat was mislukt. Hoe komt dat? Simpel. Ze waren bang om controle te verliezen, niet vooruitziend noch ambitieus en beperkten hierdoor vernieuwing en optimalisaties. Het is net de kunst van  professionele franchising om gekanaliseerd uit te breiden met behoud van kwaliteit en verlies van de volledige controle.

Het is niet omdat mensen conceptueel zeer sterk zijn of voor een franchisebedrijf hebben gewerkt, dat zij een nieuw franchiseconcept en systeem kunnen opzetten en vooral de voorwaarden voor een nieuwe franchise business kunnen bepalen. Dit vergt een brede ervaring en inzicht in vele franchiseconcepten en ervaren franchise consultants weten waar je op moet letten bij het franchisen van een concept.

4.      Ray Kroc had zijn huiswerk initieel niet goed gemaakt en een faillissement dreigde in de beginjaren

Door zijn opportunistische houding had Ray Kroc zijn rekening bij de initiële deal tussen hemzelf als franchisegever en de broers Mac Donald's niet goed gemaakt en had hij in het beginstadium, veel te weinig inkomsten voor zijn Franchise dienstenbedrijf om de juiste ondersteuning (kosten) te bieden en dragen. Er werden ook in het algemeen te weinig royalties gevraagd om een win/win situatie te creëren. De Franchisenemers verdienden heel goed hun boterham maar de Franchisegever zat overal in de schulden.

Francorp ziet dat vaak bij startende bedrijven en dit komt door onderschatting en te weinig professionele franchise kennis en ervaring in de Franchise business. Hun financieel plan bevat niet alle kostenposten en is naar realiteitszin niet goed opgemaakt.

Het meest fatalistische wat iemand kan doen is zijn franchisekosten en baten baseren op dat van een gelijkaardig concept.

5.      Een Franchisegever moet ambitie hebben en tonen

Think Big!!! Het klinkt en is ook erg Amerikaans, maar dat is wat Belgen te weinig doen. Franchise is een maal verhaal. Hoe meer Franchisenemers, hoe meer Franchise inkomsten, hoe verder de kost per franchisenemer daalt. Expansie genereert Franchise inkomsten en is de brandstof van een beginnend franchisebedrijf.

Voor enkele franchisenemers zijn de kosten om professioneel te ondersteunen te groot en is het niet rendabel. Over het algemeen is een franchisebedrijf verlieslatend tussen de 0 en 5 franchisenemers, tussen de 5 en 10 franchisenemers is het lichtjes winstgevend. Hoe meer franchisenemers, hoe groter het netto winstpercentage. Dit alles op voorwaarde dat de kosten en baten correct berekend worden.

6.      Volharding, vastberadenheid en visie is een must

Niemand bouwt een uiterst succesvol franchisebedrijf uit met een korte termijn of bekrompen visie. Franchising is net uw lange termijn visie waar ambitie wordt omgevormd naar vastberadenheid om uw succesvol concept breed in de markt te zetten. Dit vraagt volharding door iedere dag de juiste initiatieven te nemen in functie van uw franchisenemers, zodoende zij zich kunnen concentreren op hun core business en zoveel mogelijk omzet draaien, wat dan weer meer inkomsten oplevert voor de franchisegever.

Mc Donald's is op vandaag ook niet wat het 50 jaar geleden was, in de tijdsgeest van “The Founder”.

7.      Bescherm uw Intellectuele eigendommen als uw kostbaarste goed

Wat je niet bezit of beschermd hebt kan je ook niet veilig franchisen! Dit betreft niet enkel het logo en merknaam (alhoewel voor Ray Kroc de belangrijkste motivatie om het idee niet zelf op te starten de naam “Mc Donald's” was die hij in zijn bezit kreeg). Ook bepaalde gepersonaliseerde toestellen of machines, trade secrets, geheime ingrediënten, beschermd interieur, patenten, etc.

Het is van even groot belang dat uw concept ook door de medewerkers van de franchisenemers wordt beschermd, wat op verschillende manieren kan.

8.      Franchisenemers hanteren hun eigen standaarden, uitgezonderd…

Elke franchisenemer heeft zijn eigen idee over het concept, een product, een dienst, etc. Sommige franchisenemers blijven dezelfde fouten maken. Het is enkel door Standaardisatie en vaste operationele procedures te creëren en te controleren dat consistentie mogelijk is. Een bewezen proces moet niet enkel in het hoofd van de eigenaar zitten, maar vooral monkey-proof gedocumenteerd zijn.

9.      Stimuleer Franchisenemers om eigen ideeën te introduceren

De Franchisenemers vergaren dagelijks operationele kennis en best practices, gebruik die ervaring. Maar kanaliseer die ideeën via de Franchisegever, die ze op zijn beurt zal uittesten en al dan niet goedkeuren om te implementeren in het volledige netwerk. Zo zijn bij vele franchisenetwerken nieuwe producten uitgevonden door franchisenemers en niet door de Franchisegever. Het ganse netwerk haalt er tenslotte zijn voordeel uit (in dit geval het lumineuze idee van de poeder milkshakes – Instamix – ter vervanging van het ijs die voor een enorm elektriciteitsverbruik zorgde).

Door creatieve beperkte vrijheid toe te laten, voelden de franchisenemers zich part of the family.

10.  Behandel uw franchisenemers als familie leden

Ray Kroc zegt het letterlijk “Mc Donald's is Family” in de film. Geef de franchisenemers de kans om zich te ontwikkelen en laat ze deel uitmaken van uw succes, zodat zij ook succesvol zijn.

De beste franchisenemers zijn in vele gevallen de franchisenemers zonder specifieke ervaring in uw branche. Door professionele opleidingen en goede begeleiding zullen ze slagen en deel uitmaken van de familie.

Over Francorp

Francorp is ‘s werelds oudste en meest ervaren managementadviesbureau gespecialiseerd in franchising. Francorp heeft in de afgelopen 35 jaar meer dan 3.000 complete programma’s ontwikkeld  en heeft 10.000 bedrijven geadviseerd in de beoordeling naar de haalbaarheid van franchising. Francorp Europa combineert een niet te evenaren ervaring van meer dan 42 jaar in het verstrekken van professionele franchiseconsultancy.

Op vandaag heeft Francorp kantoren in Chicago, Japan, Maleisië, Thailand, Indonesië, Singapore, de Filippijnen, Dubai, Mexico, Centraal-Amerika, Argentinië, Chili, België en is het grootste consultancybedrijf in deze nichesector. Francorp specialiseert zich in franchising en andere uitbreidingsmethodes, waaronder licenties, dealers, distributeurs en directe verkoopprogramma’s.

Francorps klanten bestaan uit vele van de meest succesvolle franchiseondernemingen in deze sector. Wij hebben ervaring in elke branche gaande van onderwijs, productie, retail en dienstverlening, tot distributie en horeca. Tot Francorps klanten behoren bedrijven als Mc Donalds, IBM, Gant, Jimmy John’s Gourmet Sandwiches, Holiday Inn, Hyatt, Siemens, TNT, Shell, Texaco, Hallmark en vele andere. Francorp is consultant bij meer dan 200 van de top 500-franchises wereldwijd.

Voor verdere informatie, neem contact met Francorp Belgium.

 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis