Bricks 4 Kidz - Banner Mei Juni Juli

Wat betekent franchise?

Wat is franchise of franchising?

Wat betekent franchise of franchising?

Wat is franchising en hoe werkt het? Deze vraag krijgen we vaak te horen van een startende ondernemer. Een franchise is manier van samenwerking tussen twee onafhankelijke partners: de franchisegever en franchisenemer. Het is een commerciële samenwerkingsformule waarbij de franchisenemer een overeenkomst sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever). De franchisegever geeft u het recht om tegen betaling (genaamd instapkosten en royalties) een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Ruim 80% van de zaken en winkels in een gemiddelde winkelstraat in België is een franchise.

De betekenis van Franchise om een zaak te starten

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de slaagkansen van beginnende ondernemers die een franchise starten of overnemen (vooral bij meer ervaren franchisegevers) rond de 90% ligt, wat beduidend hoger is dan wanneer u zelf een zaak opstart. Bij een samenwerking in franchiseverband worden gemiddeld betere omzetresultaten gerealiseerd dan bij niet-samenwerkende zelfstandige ondernemers.

Wat is Franchise banner

Wat is het verschil tussen franchising en een filiaalbedrijf?

Een franchisebedrijf lijkt op een filiaal, maar een filiaal is volledig eigendom van het moederbedrijf en het franchisebedrijf is eigendom van de franchisenemer. Een filiaal wordt geleid door een werknemer van het moederbedrijf en een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer. Kenmerkend voor een franchisecontract is het gebruik van een herkenbare formule. Een Franchise of een eigen concept? Wat verkies jij?

  • Het opstarten van een bedrijf wordt vereenvoudigd, doordat het publiek reeds vertrouwd is met de formule.
  • De franchisenemer heeft het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken in een bepaald (verzorgings)gebied.
  • De franchisenemer kan meteen een compleet beproefd product- of dienstenpakket aanbieden.
  • De bekendheid van het merk wordt gesteund en beschermd door de marketingactiviteiten van de franchisegever.
  • Het is gemakkelijker om leningen aan te gaan voor het bedrijf, omdat het ondernemersrisico beperkt is.
  • De franchisenemer behoudt zijn zelfstandigheid. Hij is eigen baas.
  • De franchisegever biedt vaak trainingen aan voor het personeel en coaching voor de franchisenemer.
  • De franchisenemer kan terugvallen op de ervaring de mede franchisenemers.
  • De franchisegever profiteert van de inzet van de franchisenemer voor diens eigen bedrijf.
  • De franchisegever hoeft geen uitgebreid filiaalsysteem op te zetten.
  • De franchisegever kan met een beperkt kapitaal zijn product en knowhow op grote schaal op de markt introduceren.
  • De franchisegever loopt beperkt risico bij uitbreiding door middel van franchisecontracten doordat er weinig eigen kapitaal mee gemoeid is.
  • De franchisegever verkoopt zijn producten centraal aan de franchisenemers.
  • De investering voor het opzetten van een franchisebedrijf is meestal lager dan het openen van een nieuw filiaal.

LEESTIP >>> Nog meer voordelen voor Franchisenemers

Wat is een goede franchise?

De keuze om franchisenemer te worden is een strategische keuze met lange termijn effecten en vergt de juiste voorbereiding. Er bestaan veel verschillende formules maar bovenal zijn er 2 grote categorieën, nml. de harde of de zachte franchise formules. Een gedegen onderzoek naar potentiële franchise opportuniteiten is een must. Spijtig genoeg zijn er ook dubieuze franchisegevers die profiteren van mensen die heel graag een eigen bedrijf willen beginnen en deze onredelijke contracten aanbieden. Bekijk even de checklist voor kandidaat franchisenemers. Deze biedt een handleiding met enkele aandachtspunten voor het evalueren van verschillende franchiseformules.

  • Hoe lang bestaat de formule al?
  • Sinds wanneer als franchiseformule?
  • Hoe heeft het netwerk zich sindsdien ontwikkeld?
  • Is de franchisegever een zelfstandig bedrijf of onderdeel van een groter concern?
  • Is de handelsnaam/het handelsmerk van de franchise deugdelijk beschermd?
  • Indien nee, waaraan ontleent de franchisegever dan zijn rechten?
  • Hoe groot is de financiële kracht van de franchisegever (publicatiebalans)?
  • Hoe zijn de opleidingen en trainingen geregeld?
  • Promotie (advertentiecampagnes en reclamemateriaal)?
  • Wat zijn de openingstijden?
  • Wordt de administratie voor u gedaan?
  • Hoe zit het met de inkoop?
  • Financiering (arrangement met een bank)?
  • Staan alle procedures duidelijk in een handboek omschreven?
  • Wordt alle toegezegde ondersteuning bekostigd uit de franchisebijdragen?
  • De Franchiseformule, hoe zit dat?
  • Krijg ik als franchisenemer een exclusief rayon?
  • Is er een voorafgaand markt- c.q. vestigingsplaatsonderzoek gedaan?
  • Wat is de mening van een deskundige over de franchiseovereenkomst?
  • Worden daarin ook alle mondelinge gemaakte afspraken geregeld?
  • Is de franchiseovereenkomst getoetst aan de Europese Erecode?
  • Welke bijdragen moeten eenmalig en welke doorlopend worden betaald?
  • Wat maakt de formule uniek t.o.v. de concurrentie?
  • Wat is het (landelijk of regionaal) marktaandeel van de franchisegever?
  • Welke expansieplannen heeft de franchisegever?
  • Is het te behalen inkomen echt aantrekkelijk?
  • Hoeveel franchisenemers zijn er in het verleden mislukt en waarom?
  • Welke toekomstverwachtingen zijn er voor dit product/assortiment?
  • Zijn er duidelijke investerings- en exploitatiebegrotingen voor het vestigingspunt?
  • Is er duidelijkheid over de eigen kapitaalinbreng?
  • Praat met zoveel mogelijk franchisenemers
  • Praat met de franchisegever, leer de belangrijkste mensen binnen het bedrijf kennen
  • Overleg met iedereen van wie u redelijkerwijs hulp kunt verwachten
  • Stel alle vragen die u maar bedenkt. Geen enkele vraag is onbelangrijk
  • Vergelijk andere franchiseorganisaties in dezelfde branche
  • Neem de tijd voor onderzoek, gesprekken en vergelijkingen, anders neemt u mogelijk een verkeerde beslissing
  • Ga uit van een hoger kostenplaatje dan u in eerste instantie aannam
  • Bezuinigen niet op adviezen van consultants. U zult hierdoor kritieke informatie mislopen
  • Het is uw eigen risico en uw eigen aangelegenheid
  • Zorg dat u de zaak krijgt die u wilt en neem niet de eerste die u kunt krijgen
  • Zijn de investerings- en exploitatiebegrotingen van destijds uitgekomen?
  • Hoe ervaart men de relatie met de franchisegever?
  • Wat vindt men van de ondersteuning door de franchisegever?
  • Komt de franchisegever gemaakte afspraken na?
  • Hoe is de inspraak van franchisenemers geregeld?
  • Hoe is de ondersteuning door de franchisegever?
  • Krijg ik als franchisenemer een exclusief rayon?
  • Waarop is de grootte van het rayon gebaseerd?
  • Is er een voorafgaand markt- c.q. vestigingsplaatsonderzoek gedaan?
  • Wat is de mening van een deskundige over de franchiseovereenkomst?
  • Worden daarin ook alle mondelinge gemaakte afspraken geregeld?
  • Is de franchiseovereenkomst getoetst aan de Europese Erecode?
  • Welke bijdragen moeten eenmalig en welke doorlopend worden betaald?
  • Wat maakt de formule uniek t.o.v. de concurrentie?
  • Wat is het (landelijk of regionaal) marktaandeel van de franchisegever?
  • Welke expansieplannen heeft de franchisegever?
  • Is het te behalen inkomen echt aantrekkelijk?
  • Hoeveel franchisenemers zijn er in het verleden mislukt en waarom?
  • Welke toekomstverwachtingen zijn er voor dit product/assortiment?
  • Zijn er duidelijke investerings- en exploitatiebegrotingen voor het vestigingspunt?
  • Is er duidelijkheid over de eigen kapitaalinbreng?
  • Ben ik bereid meer dan 40 uur per week te werken om van mijn zaak een succes te maken?
  • Hoe staat mijn partner tegenover zo’n stap?
  • Is hij / zij bereid om een steentje bij te dragen aan het succes?
  • Heb ik de kwaliteiten en voldoende ervaring om een eigen zaak te leiden?
  • Ben ik bereid om spelregels in acht te nemen die mijn ondernemersvrijheid beperken?
  • Realiseer ik mij voldoende dat het om een langdurige verbintenis gaat?
  • Heb ik voldoende eigen kapitaal om in aanmerking te komen voor deze franchise?
  • Liggen de franchiseformule, de branche, het productassortiment of soort dienstverlening mij?

 

Schrijf je gratis in en kijk welke franchiseformules bij u passen.

Vind uw franchise formule

250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis