Marktaandeelwinst in België

Carrefour wist een vergelijkbare groei te realiseren van 7,8% en klokte af op een omzet van 19,4 miljard euro. Dat is meer dan wat de meeste analisten hadden vooropgesteld. De groep begon het jaar naar eigen zeggen al sterk in januari en februari, toen de vergelijkbare groei al 4,5% bedroeg. Daar bovenop kwam dan een flinke hamsterbonus in maart.

De vooruitgang is opmerkelijk in alle landen waar de groep actief is: de vergelijkbare groei bedraagt 4,3% in Frankrijk, 6,1% in de rest van Europa, 17,1% in Latijns-Amerika en 6,% in Taiwan. De retailer wijst op een groot contrast tussen food (+9,9%) en non-food (-3,5%). E-commerce in voeding ging met wel 45% vooruit, de verkoop van bioproducten steeg met 30%.

In Frankrijk kwam de groei vooral van de supermarkten (+8,1%) en de buurtwinkels (+11,0%): de hypermarkten moesten het stellen met een beperkte groei van 0,9%. België haalde een kwartaalomzet van 1,053 miljard euro, een vergelijkbare groei van 6,2%. Het marktaandeel nam toe, ook in de periode voor de uitbraak van het coronavirus. Dat is een belangrijke opsteker voor het bedrijf. Ook de andere Europese landen deden het goed: +2,5% in Italië, +6,6% in Spanje, +8,8% in Polen en +9,7% in Roemenië.

“Zeer atypisch kwartaal”

De groep zit goed op koers om de doelstellingen van het strategisch plan Carrefour 2022 te halen en gaat dan ook verder met de lopende operationele ingrepen: het verder inperken van de verkoopoppervlakte van de hypermarkten, de rationalisering van het assortiment, de uitbouw van de huismerken en de versnelde expansie van de gemakswinkels.

“De COVID-19 pandemie creëert een ernstige en ongekende situatie,” zegt president en ceo Alexandre Bompard. “Ik wil graag mijn waardering uitspreken voor de uitzonderlijke inzet van de teams van de groep om de continuïteit te waarborgen van de bevoorrading en de toegang tot voedsel voor iedereen, met name voor de meest kwetsbaren. Bij het uitvoeren van deze essentiële missies is de bescherming van onze medewerkers en klanten onze obsessie, en we hebben de maatregelen en investeringen daartoe vanaf de eerste dagen verveelvoudigd. In een zeer atypisch kwartaal werd onze omzet in januari en februari gestimuleerd door het succes van de strategische initiatieven die in de afgelopen twee jaar werden gelanceerd, om vervolgens in maart aanzienlijk te versnellen. Dit resulteerde in een aanhoudende groei over de hele periode en in al onze regio's.”
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.