Mobielvriendelijker shoppen

Het nieuwe partnerschap gaat van interne communicatie over werknemerservaringen, klantenrelaties, digitale reclame en digitalisering van folders tot 'social commerce'. Carrefour schakelt de hulp van de Facebook-moeder vooral in om een mobielvriendelijkere omgeving te creëren voor wie op de smartphone surft en shopt. Zo gaat de supermarktgroep ook aan de slag met WhatsApp en Messenger. Managers van lokale winkels zullen lokaal online reclame kunnen maken via de verschillende Facebookkanalen, zoals Instagram.

Ook de catalogus van Carrefour gaat online: het is de bedoeling een shoppable e-catalogus te lanceren op WhatsApp, aangezien 70% van de Fransen de voorkeur zou geven aan digitale folders boven de papieren versie - althans, volgens een onderzoek in opdracht van Meta. Zelfs Carrefour Links, het eigen media- en reclameplatform van de Franse retailer, krijgt een Meta-link. Met de hulp van de socialenetwerkspecialist moet de retailer campagnes beter leren mikken en meten.

De 320.000 werknemers van Carrefour schakelen dan weer over op Workplace als bedrijfscommunicatietool. Workplace zal geleidelijk worden ingevoerd in het hele bedrijf, waaronder in België. “Het doel is werknemers in staat te stellen gemeenschappen te creëren en vertrouwde sociale netwerkfuncties te gebruiken in hun dagelijkse werkleven, om beter met elkaar te communiceren”, klinkt het. “Ongeacht hun positie in de groep, hun business units of het land waar ze gevestigd zijn.” Ook het opleiden van werknemers via virtuele realiteit is een optie.

LEESTIP >>> Carrefour mikt op klimaatneutraliteit tegen 2040

Ook in zee met Google

De samenwerking komt op een moment dat Facebook zwaar onder vuur ligt omwille van bezorgdheden over de grote maatschappelijke impact van het bedrijf. Als mediakanaal zou het mee aan de basis liggen van politieke polarisatie, desinformatie en oproepen tot haat, zeggen critici. Mogelijk richt oprichter Zuckerberg zich daarom nu op B2B-partnerships en andere kanalen, weg van de pure socialenetwerkrol.

Carrefour werkt dan weer graag samen met grote technologiepartners om sneller te digitaliseren. Al sinds 2018 is er een strategische samenwerking met Google, onder andere via een gezamenlijke digitale hub in Parijs om te werken aan innovaties rond kunstmatige intelligentie en machineleren. Recent kondigde het bedrijf ook aan te migreren naar de datacloud van Google.

Het zijn allemaal stappen waarvan Carrefour hoopt dat ze zijn digitale ambities helpen waarmaken. De Franse hypermarktreus wil de online omzet verdrievoudigen en zo wereldleider worden in e-commerce. De komende jaren investeert het bedrijf de drie miljard euro in digitaliseringsprojecten, zoals deze met Meta.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.