ixina - Oktober/November 2022

Wil u een elektrische wagen kopen? 7 belangrijke vragen vooraf

Gaat u elektrisch rijden? Uitstekend, want elektrische wagens brengen tal van voordelen met zich mee! Maar welk elektrisch voertuig kiest u en hoe doet u dat? Deze 7 vragen zetten u op weg.

Hoe groot is mijn budget?

Het is een goed idee om hybride of elektrische wagens in overweging te nemen. Maar voor u begint na te denken over het model, de motor en het rijbereik dat u nodig heeft, neemt u best even uw budget onder de loep. Bij aankoop zijn elektrische auto’s nog altijd duurder dan brandstofwagens, al bestaan er grote verschillen tussen de modellen. Zo kost een Audi Q8 e-tron meer dan 70.000 euro, maar voor de Opel Corsa-e of de Peugeot e-208 telt u minstens zo’n 30.000 euro neer. Hybride voertuigen zijn over het algemeen goedkoper dan hun volledig elektrische tegenhangers. Vergeet ook niet dat u in Vlaanderen geen verkeersbelasting of belasting op de inverkeerstelling betaalt, dat die belastingen in Brussel en Wallonië minimaal zijn en dat elektrisch ‘voltanken’ (in normale omstandigheden) aanzienlijk goedkoper is.

Ga ik voor 100% elektrisch of een (plug-in) hybride?

Knoop doorgehakt en gaat u ervoor? Dan is het tijd om na te denken welk type voertuig het best bij uw noden past. U kan kiezen voor een volledig elektrische auto, die enkel beschikt over een elektrische motor en alle energie uit oplaadbare batterijen haalt, maar er zijn ook tussenoplossingen op de markt. Een hybride voertuig combineert een elektrische motor met het gekende exemplaar en biedt u enkele voordelen: zo’n wagen is goedkoper qua aankoopprijs en dankzij de brandstofmotor hoeft u geen last te ondervinden van range anxiety, de vrees om onderweg stil te vallen met een lege batterij. Een 100 procent elektrische wagen is op zijn beurt beter voor het milieu. De onderhoudskosten liggen ook lager, want er is hierbij geen sprake van een versnellingsbak en koppeling en bovendien telt de auto natuurlijk één motor. Lees hier meer concrete informatie, onder meer over het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride.

Welk model heb ik nodig?

Ook wanneer u beslist heeft welk type elektrische wagen het gaat worden, heeft u nog steeds heel wat opties. Het aanbod aan elektrische voertuigen is de laatste jaren immers pijlsnel gestegen. Alle grote constructeurs hebben nu een of meer stekkerauto’s in de toonzaal staan. In welke categorie wil u uw keuze maken? Wordt het een kleine stadswagen, middenklasser of SUV? Bekijk het ruime aanbod aandachtig, zowel bij de luxemerken als de meer democratische modellen, en denk na over wat u nodig heeft. Maak zeker een proefrit in reële omstandigheden, want dat helpt om te kiezen met kennis van zaken.

Hoeveel rijbereik heb ik nodig?

Range anxiety is allicht de grootste drempel voor potentiële elektrische rijders. Maar hoewel het rijbereik sterk afhankelijk is van de constructeur en het model in kwestie, bestaan er tegenwoordig al heel wat elektrische auto’s die gemakkelijk 400 kilometer halen. Welke afstand rijdt u gemiddeld per dag en per week? In de wetenschap dat een Belg dagelijks gemiddeld zo’n dertig kilometer aflegt, heeft u hoogstwaarschijnlijk veel opties.

Hoe en waar kan ik de batterij opladen?

Een ander belangrijk punt bij elektrische auto’s is het opladen van de batterij. Hoe essentieel het rijbereik ook is, besteed ook aandacht aan de oplaadmogelijkheden. Dus: hoe wil u de wagen opladen, en waar? Staan er laadpalen in uw wijk of op uw werkplek? Met mobiele apps als ChargeMap en Plugsurfing vindt u heel eenvoudig de laadpalen in uw buurt. Heeft u de mogelijkheid om thuis een wandlader te installeren? En hoe snel moet dat opladen gaan? De meeste modellen bieden nu de mogelijkheid om de batterij op ongeveer 40 minuten van 20 tot 80 procent op te laden. De markt van de wandladers is behoorlijk breed, en met het oog op de kostprijs vormt de afstand tussen de zekeringskast en de lader een belangrijke factor, maar voor de installatie en de keuring houdt u best rekening met een bedrag tussen 1.000 en 2.000 euro. Voor een plug-in hybride kan een zogenaamde versterkte stekker van minder dan 500 euro al voldoende zijn.

Koop of huur ik de batterij?

Sommige constructeurs, zoals Renault, stellen u voor om de batterij niet te kopen, maar te huren. Welke voordelen biedt dat? Uw batterij is altijd in topconditie, u betaalt minder voor de auto en de milieu-impact van de batterij is beter te controleren. Maar er zijn ook minpunten: u betaalt elke maand een vast bedrag, ongeacht hoe u de auto gebruikt en hoeveel kilometers u aflegt.

Is goedkoper ‘tanken’ nog steeds een van de voordelen van een elektrische wagen?

De energiecrisis steekt vandaag stokken in de wielen van het groene wagenpark: omwille van het voorzichtige herstel van de benzineprijzen, is het grote financiële voordeel van elektrisch laden de voorbije maanden weggeëbd en volgens recent onderzoek zelfs even een (beperkt) nadeel geworden. Toch lijkt de huidige energiesituatie eerder tijdelijk, terwijl de breed gedragen inspanningen richting een volledig elektrisch wagenpark een duurzaam gegeven zijn. Wanneer we terugkeren naar het oude normaal, zal ‘Is elektrisch laden beter voor uw portemonnee dan benzine tanken?’ opnieuw een hoeveel-vraag worden in plaats van een of-vraag. Elektrische brandstof is doorgaans duidelijk goedkoper en zorgt er dan samen met allerlei andere factoren, zoals de lagere onderhoudskosten, de langere levensduur en het feit dat er daluren bestaan, voor dat de door u betaalde meerprijs op termijn min of meer tenietgedaan wordt.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis