Registreer u nu bij Franchise.be en vind de Match die het beste bij u past!

Wat verwachten Belgen van de bank van morgen?

Over de toekomst van contant geld zijn de Belgen het niet helemaal eens, toch bevestigt een overweldigende meerderheid wel de waarde van face-to-face bankadvies, ondanks de voortgang van digitalisering.

In een wereld die steeds verder digitaliseert moet elke onderneming zich aanpassen aan de evoluerende noden van haar klanten. Daarom biedt een recent onderzoek, uitgevoerd op verzoek van Beobank, inzicht in de veranderende bankgewoonten en -voorkeuren van Belgen tussen 18 en 65 jaar. Ontdek in dit artikel de belangrijkste trends en verwachtingen van de Belgen met betrekking tot de bank van morgen.

Bankier in levenden lijve

Bankapps zijn steeds populairder, maar de meerderheid van de Belgen wil zijn bankrelatie niet volledig digitaliseren. Slechts één op tien is al overgeschakeld naar een volledig online bank als hoofdbank en drie op tien zou dat in de toekomst kunnen overwegen. Bovendien hecht 65% van de Belgen nog steeds grote waarde aan persoonlijk bankadvies, wat het belang van een goede mix tussen digitaal en fysiek bankieren onderstreept.

Bankkantoren in de toekomst

Er is dus nog altijd een rol weggelegd voor bankkantoren, ook al heeft een derde van de ondervraagde Belgen er het voorbije jaar geen bezocht. Meer dan de helft van de bevolking denkt dat bankkantoren de komende vijf jaar zullen blijven bestaan. Eind 2022 telde België volgens Febelfin 378 kantoren per miljoen inwoners, 19% meer dan het Europese gemiddelde.

Cashloze samenleving

Een ander onderwerp dat regelmatig in het nieuws komt, is de verdwijning van contant geld. Sinds juli 2022 zijn Belgische bedrijven verplicht om consumenten een elektronisch betaalmiddel aan te bieden. Contante betalingen zijn wettelijk beperkt tot maximaal € 3.000. Een enquête van de Europese Centrale Bank (ECB) benadrukt de toename van betalingen per kaart (48% van de transacties), die in 2022 contante betalingen (45%) van de troon hebben gestoten in België.

Ondanks die ontwikkelingen blijkt uit onze enquête dat slechts 14% van de Belgen van plan is om contant geld de komende jaren af te schaffen, terwijl 34% van mening is dat contant geld nodig zal blijven, zelfs op de langere termijn.

De bank van morgen, de visie van de Sales Director bij Beobank

Guy Roosen, Sales Director bij Beobank, licht toe:

"De banksector in België maakt een ingrijpende transformatie door. Het wordt steeds duidelijker dat we niet zozeer zullen moeten kiezen tussen oud en nieuw, maar wel dat we in onze dienstverlening verschillende elementen zullen moeten integreren met respect voor de uiteenlopende voorkeuren van onze klanten.

Bij Beobank zien we digitaal en fysiek niet als tegenstrijdige factoren. Integendeel, het zijn complementaire facetten van ons servicemodel. De combinatie van ons sterke kantorennetwerk en onze geavanceerde digitale bankoplossingen geeft ons de mogelijkheid om nog flexibeler te zijn en de behoeften van onze klanten nog beter te begrijpen. We proberen in deze transitie onze weg te vinden door goed naar onze klanten te luisteren en onze diensten af te stemmen op hun behoeften. Bij Beobank zijn we immers van mening dat het in de toekomst niet alleen belangrijk zal zijn om overal aanwezig te zijn, maar vooral om daar te zijn waar we het grootste verschil kunnen maken en de meeste waarde kunnen toevoegen aan het leven van onze klanten.

Het afgelopen jaar hebben we verder geïnvesteerd in ons netwerk en bepaalde locaties strategisch versterkt om onze dienstverlening te optimaliseren. Onze digitale ambities zijn dus allerminst naar de achtergrond verschoven. De recente vierde plaats van onze mobiele app in de SIA-ranking op de Belgische markt is daar een overtuigend bewijs van. Maar de mooiste erkenning is de score van 4,6/5 die onze klanten ons in de appstores geven."


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis