Joyn - 18/01/21-18/04/21

Waarom positieve feedback zo belangrijk en cruciaal is voor jou als leidinggevende en jouw team?

Wanneer was het de laatste keer dat jij van jouw leidinggevende positieve feedback (een complimentje, een schouderklopje, ...) kreeg? Denk hier eens aan terug: wat dacht je en wat voelde je toen?

Wanneer was het de laatste keer dat jij je medewerker positieve feedback gaf? Denk hier eens aan terug: hoe reageerde jouw medewerker, wat zag je toen, wat dacht je en voelde je toen zelf?

Wel heel bijzonder dat we deze momenten zo goed kunnen herinneren, ze zijn immers ook heel bijzonder en belangrijk voor de groei van jouw medewerker(s) en jouw team. Als je een performant team wilt dan is positieve feedback heel cruciaal.

De meeste leidinggevenden weten ook dat dit heel kritisch is om te komen tot super teams. Velen hebben het echter moeilijk om positieve feedback te geven aan hun medewerkers. Ze voelen zich niet comfortabel, niet zeker, niet competent als ze een compliment geven. Ze zeggen dat dit veel tijd kost, voor softies is, heel onnatuurlijk is, niet thuishoort in het dagdagelijks werk, ... Daardoor doen ze het minder en minder en als ze eerlijk zijn op een bepaald moment doen ze het dan ook niet meer. Ze missen hierdoor een belangrijke competentie.

Er is echter goed nieuws voor hen, want door het toepassen van een aantal gouden regels in verband met positieve feedback, kunnen ze hier ook beter mee aan de slag. Deze gouden regels zullen we bespreken in één van de volgende artikels. Nu focussen we ons op het waarom positieve feedback zo belangrijk en cruciaal is voor jouw team.

Waarom positieve feedback zo belangrijk en cruciaal is voor jou als leidinggevende en voor jouw team?

De hersenen hebben niet alleen nood aan bloed, lucht en voedsel, maar vooral ook aan het ontvangen van feedback over hetgeen jij doet. Feedback werkt op het emotionele systeem van de hersenen en maakt het mogelijk om vaardigheden op een hoger denkniveau te gebruiken: beslissen hoe blijvend goed werk te doen, het goede werk nog beter maken, verbeteringen aanbrengen om positieve reacties te oogsten, harder werken om bedrijfsdoelstellingen te bereiken, ... Jouw leidinggevende vaardigheden zijn sterk afhankelijk van jouw vermogen om feedback te geven en te ontvangen.

- creëert een constructieve werkomgeving

Een werkplek waar er positieve feedback gegeven wordt door de leidinggevende, wordt een werkomgeving die positief is, die constructief werkt. Dit is een werkomgeving waar het aangenaam is om te komen, te zijn, te verblijven, te blijven. Mensen zijn hier graag, werken er graag en presteren er ook beter. Eerlijke positieve feedback is een ongelooflijk sterk middel om vertrouwen en motivatie onder de medewerkers te verbeteren. Ja, als je zo’n werkplek binnenkomt dan voel je dit precies. Herkenbaar?

- verbetert de kwaliteit van het werk

Zonder positieve feedback doen mensen hun werk, hun job, ze doen wat er gevraagd wordt. Als die positieve feedback uitblijft, dan mindert de motivatie, de passie voor de job en zal de kwaliteit van het werk ook verminderen. Willen we de kwaliteit van het werk hoog houden en nog verbeteren, dan is het geven van positieve feedback cruciaal. Denk maar terug aan het moment waarop jij positieve feedback kreeg en dat je je voelde groeien, je had er nog meer zin in, je zette je nog meer in en de kwaliteit verbeterde nog meer. Ja, een vicieuze cirkel hé.

- verhoogt de verantwoordelijkheidszin

Als medewerkers eerlijke positieve feedback krijgen, dan zijn ze ook meer bereid om meer verantwoordelijkheid te nemen. Ze voelen zich immers gesteund en ondersteund door hun leidinggevende. Die steun zorgt er voor dat ze ook meer van zichzelf zullen geven, meer dingen zullen ondernemen, en zelfs af en toe eens een risico zullen nemen. Door die positieve feedback zie je hen ook letterlijk groeien, zowel het individu als het team. Ze zullen de taken ook met meer verantwoordelijkheid uitvoeren.

- versterkt de relatie tussen medeweker(s) en leidinggevende

Zonder positieve feedback zal de relatie tussen de medewerker(s) en leidinggevende eerder aan de flauwe, de slappe kant zijn. Afhankelijk aan wie de leidinggevende geen positieve feedback geeft, kan het zijn dat een deel van het team of het volledige team eigenlijk geen zo’n goede relatie heeft met zijn leidinggevende. Als je kinderen hebt, dan weet je of herinner je dat we jonge kinderen ontzettend veel positieve feedback geven; denk terug aan het leren knopen van veters of het leren fietsen, hoeveel keer heb je ‘flink’ gezegd? Ja, ontzettend veel keren en wat was het effect? Het resultaat verbeterde steeds en de relatie met jouw kind voelde ook heel anders aan.

- voorkomt negatief zelfbeeld

Als mens hebben we een ongelooflijke nood om feedback te krijgen over wat we doen. Als we geen feedback krijgen, dan gaan we op zoek naar informatie om toch tot feedback te komen. Spijtig genoeg wordt dit beeld meestal negatief, we vullen dit negatief in (zelfs al is de situatie eigenlijk positief). Positieve feedback voorkomt dat medewerkers op zoek gaan naar die negatieve informatiekloof en dus zichzelf negatieve feedback of een negatief zelfbeeld geven. Eenmaal dat we in die negatieve spiraal zitten is het namelijk moeilijk om er zelf uit te geraken.

Waarom positieve feedback zo belangrijk en cruciaal is voor jou als leidinggevende en jouw team?

Hierboven hebben 5 belangrijke motieven gegeven waarom positieve feedback zo belangrijk en cruciaal is voor jouw team. In één van de volgende artikels zullen we dieper ingaan op de gouden regels van positieve feedback geven.

Wanneer was het de laatste keer dat jij je medewerker positieve feedback gaf? ...

Hoe reageerde jouw medewerker en wat zag je toen? ...

Hoe reageerde je zelf: wat dacht je en voelde je zelf toen? ...


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis