Grotere betrokkenheid
Je nieuwe medewerker wil op zijn eerste werkdag een goede indruk maken. Maar maakt jouw onderneming een even goede beurt? Als je iemand vlot aan boord haalt, dan zal die persoon automatisch positief zijn over zijn nieuwe job. Dat doe je vooral door de nieuweling goed te informeren over het hoe en waarom, de missie en visie, van je bedrijf. Geef hem dus opleidingen en laat hem kennismaken met de andere collegas. De nieuwe collega zal meteen meer op zijn gemak zijn en zich verbonden voelen met je onderneming.Hogere productiviteit
Een medewerker die alles bij de hand heeft en zich goed voelt op zijn werkplek, is een productieve medewerker. En dat is precies wat je kan bereiken met een goed onboardingsproces. Zorg voor een goede integratie in het team. Maak je nieuwe collega wegwijs in het kantoorgebouw, in het computersysteem en leg duidelijk uit wat er precies wordt verwacht. Hij is sneller ingewerkt en kan dus meer taken op zich nemen. Dat zorgt er ook voor dat de andere medewerkers de nieuwkomer minder intensief moeten begeleiden. Ze kunnen zich dan veel meer op hun eigen taken concentreren.Lagere uitstroom
Wanneer iemand van job verandert, wil hij vooral het gevoel hebben dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Hij wil trots zijn op zijn nieuwe bedrijf. Met een vlotte onboarding kan je je nieuwe collega de bevestiging geven dat hij op de juiste plaats zit. En dat is heel belangrijk, want door spijt, teleurstelling en onzekerheid gaan mensen toch snel op zoek naar een nieuwe job. Ook voor je team is het geen pretje: zij krijgen opnieuw meer werk. Jou als werkgever kost het een pak geld, want je moet een nieuwe sollicitatieprocedure opstarten. Van een ontoereikende onboarding wordt dus niemand blij.Nieuw talent aantrekken
Wanneer je de onboarding van nieuwe medewerkers goed aanpakt, levert dat dus best wel wat voordelen op. Het belangrijkste is dat ze tevreden zijn met hun nieuwe job. Vraagt iemand hoe het gaat op hun werk, dan antwoorden ze ongetwijfeld positief. Dat zorgt ervoor dat je een goed imago krijgt als werkgever. Je medewerkers, en de vrienden en familie van je medewerkers, zullen je aanbevelen bij andere werkzoekenden. Zo krijg je jouw vacatures alweer wat makkelijker ingevuld met de juiste mensen.
Nieuws

Recht op deconnectie: wat moeten werkgevers doen?
Lees meer

Provisie voor het vakantiegeld van werknemers in 2025
Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer
Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen
Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen
Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming”
Lees meer