Gecon

Vincent De Witte, de licentienemer achter vijf jaar PANO Sign’Service Wetteren

Vijf jaar geleden opende Vincent De Witte (51) een vestiging in Wetteren, onder het merk PANO Sign'Service. Daar heeft hij nog steeds geen spijt van gehad. Dat commerciële zit hem dan ook in het bloed en daarom knoopte Franchise.be een gesprek aan met de licentienemer.

Hoe bent u op het idee gekomen om een eigen vestiging te openen?

Ik ben eigenlijk altijd commercieel actief geweest in mijn leven, Business Development en verkoopmanagement dat is mijn ding. Ik was dan ook zelfstandig business consultant toen ik tien jaar geleden al eens in aanraking kwam met een gelijkaardig bedrijf. Ik had daar even over nagedacht en bekeken op dat moment, maar het financiële zat nog niet zoals ik graag wou en de opleiding was ook deels in Amerika en dat sprak me niet helemaal aan. Ik heb het toen terug opgeborgen, tot ik dan zes jaar geleden in aanraking kwam met PANO. Ik was wel toe aan een nieuw avontuur en dan voornamelijk een project waar ik iets moois mee kon opbouwen want tot dan was ik elke maand bezig met een ander project. En met PANO was ik meteen mee in het concept en ben ik dan ook meteen gesprongen.

Wat trok u aan in PANO Sign’Service?

Enerzijds het multidisciplinair aspect, dat je van het begin tot het einde alles doet: het verkopen natuurlijk, maar ook de creatie mee vorm geven, de producten maken, het plaatsen van de producten… Je kunt eigenlijk meteen beginnen met alle diensten aan te bieden, je hoeft niet stap voor stap te groeien om uit te breiden.

Anderzijds is er ook de steun vanuit het bedrijf. Ze geven heel wat nuttige tips mee die maken dat we betere keuzes kunnen maken waardoor we nog beter kunnen groeien. Daarnaast heb je nog steeds plek voor eigen inbreng. Er is bijvoorbeeld een website die opgebouwd werd voor ons en elke vestiging kan voor zichzelf de pagina personaliseren, naargelang eigen voorkeur, de plaats waar de vestiging gelegen is en dergelijke.

Is er voor de opening nog andere steun gekomen van het bedrijf?

Ja, zeker en vast. Tussen het contract ondertekenen en de winkel openen, zit er redelijk weinig tijd. Maar in die tijd zijn we wel echt meer dan 100% bezig al. Dat begint met vier weken opleiding, waar je alle kneepjes van het vak leert. Daarna ga je een week op stage, waar je echt meedraait in een vestiging. En dan als laatste is er een week voorzien waarin PANO meehelpt om de winkel op te zetten, de machines leveren, de winkel inrichten… Ze staan voor alles klaar om meteen te helpen bij eender wat.

Eenmaal dat de franchise open is dan is er ook nog navolging. En het is ook zo dat je altijd iemand kunt bellen bij een vraag of een probleem en die helpen met alles, bijvoorbeeld ook met leveranciers. We hebben een lijst ter beschikking waarop geverifieerde leveranciers staan waarmee prijzen en dergelijke al overeengekomen zijn en die wordt dan wel om de zoveel tijd aangepast. Dus je staat er eigenlijk echt nooit alleen voor.

Waar maakt u het verschil met gelijkaardige winkels?

Op een paar punten, volgens mij. Ten eerste is er een zeer goede reactiviteit vanuit de onderneming. wij willen zeer kort op de bal spelen bij projecten. Het is onze bedoeling dat het project na goedkeuring binnen de week of maximum 10 dagen ook afgewerkt is. Wij willen niets laten aanslepen waar het niet hoeft. Dat is ergens ook een voordeel voor onszelf natuurlijk want dan kunnen we de factuur ook doorsturen en kunnen we weer verder met een nieuw project.

Ten tweede zetten we ook in op persoonlijke opvolging en advies. Wij geven tips in materiaal, maar ook in het ontwerp zelf. Het gebeurt wel eens dat een klant een bepaalde foto wilt gebruiken en dat ziet er echt goed uit op computer, maar waar we eigenlijk op voorhand al schrik hebben voor de uitvergroting ervan door de kwaliteit. Sommige dingen worden 5 meter op 5 meter en dan kunnen pixels er sneller doorkomen, dan gaan we hen daar ook verder in begeleiden. Ik heb het gevoel dat mensen dat wel echt op prijs stellen.

Ten derde is ook het feit dat we heel veel aanbieden ook een pluspunt voor mensen. Wij kunnen zorgen voor het bestickeren van ruiten en vitrines, maar ook voor textiel, flyers en dergelijke. Ze kunnen eigenlijk hun hele project aan ons toevertrouwen in plaats van bij meerdere winkels te moeten aankloppen. Het is een soort ‘one stop shop’.

Is internet voor u een grote concurrent?

Ja en nee. Iemand die goed is in het zoeken en dergelijke op internet, gaat zeker goede zaken doen. Maar ik blijf ervan overtuigd dat mensen toch een persoon nodig hebben die achter het project staat. Voor extra advies, maar ook voor extra service. Je kunt bijvoorbeeld heel makkelijk een sticker voor op een bedrijfswagen aankopen via internet, maar schoenmaker blijf bij je leest want niet iedereen kan die daarna ook perfect plaatsen en dan kunnen de kosten ook beginnen oplopen.

Nog een laatste vraag, wat zou u zeggen aan kandidaat licentienemers die nog twijfelen om de stap te wagen?

Ik heb persoonlijk niet lang getwijfeld om de stap te zetten, maar ik heb wel veel geleerd uit andere franchisenemers. Ik ben namelijk zelf alle Belgische vestigingen van PANO gaan bezoeken en ook een gesprek aangegaan met die mensen. Op die manier had ik een duidelijk beeld van hoe het in elkaar zat en dat geef ik zeker aan iedereen mee als tip.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis