Registreren

Tom&Co spint garen bij thuiswerkende Belg en z'n huisdieren

Dierenspeciaalzaak Tom&Co heeft een uitstekend coronajaar achter de rug. Belgen spendeerden vorig jaar 7,8 procent meer aan dierenvoeding. Een uitvloeisel van het thuiswerk, waardoor er meer aandacht aan huisdieren werd geschonken. Heel wat landgenoten haalden ook een eerste beestje in huis.

Dertigste verjaardag

Tom&Co is tegenwoordig in handen van Thierry le Grelle en Lionel Desclée, die 2 jaar geleden gezelschap kregen van Philippe Dechamps. Ze namen de dierenspeciaalzaak in 2016 over van Delhaize, voor wie de keten geen prioriteit meer was. De jaren nadien werden gekenmerkt door veel werk en verliescijfers. Een grondige opfrisbeurt van de bestaande winkels, het herstarten van de expansie in Frankrijk, een grote inhaalbeweging op e-commerce... In een gesprek met De Tijd erkent Le Grelle dat er een brede kloof gaapte tussen het potentieel dat hij zag, en het omzetten in de praktijk. Maar dat blijkt nu allemaal te lonen.

Veel cijfers lost Tom&Co, dat dit jaar zijn 30ste verjaardag viert, niet. De omzet klokte in 2020 af op een groei van 15 procent tot 241 miljoen euro, maar hoeveel de winst bedraagt die afgelopen boekjaar werd gehaald, wordt niet bekendgemaakt.

Op naar 250 winkels

De keten telt intussen 130 winkels in België, Luxemburg en Frankrijk, grotendeels in franchise. Maar de ambities zijn hooggespannen. De bedoeling is om dat aantal bijna te verdubbelen tot 250 winkels.  “Onze doelstelling is om dit jaar 5 winkels te openen en op termijn 250 franchisewinkels te hebben. Wij streven ernaar de Europese markleider te worden in de sector van dierenspeciaalzaken", zegt topman le Grelle in een persbericht. De focus voor die expansie ligt op Frankrijk.

LEESTIP >>> De franchisewinkel van Tom&Co in Tubeke werd in een nieuw jasje gestoken

Maar online is Tom&Co tijdens het coronajaar ook eindelijk "onder de mensen" geraakt. De keten werkte een stevige achterstand weg, en biedt nu zowel een click&collect-dienst aan met afhaling binnen de 24 uur, en een thuislevering binnen de 48 uur. In een gesprek met De Tijd erkent de Grelle dat het zoeken is naar een evenwicht met zijn franchisehouders, aangezien die online bestellingen vanuit het centrale magazijn worden gedaan. "We bekijken nog of en hoe we de franchisenemers kunnen vergoeden", klinkt het. Ook de piste om de franchisenemers mee in het e-commercebad te trekken wordt bestudeerd.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis