Online services
Om te overleven, hebben heel wat handelaars nieuwe manieren gezocht om hun producten toch nog tot bij hun klanten te krijgen ondanks de opgelegde maatregelen. Zo begonnen heel wat restaurants met take away-maaltijden en konden burgers bij heel wat lokale zaken ook online terecht voor aankopen. En dat is de respondenten van het Adyen retail onderzoek niet ontgaan. Maar liefst 81% van de deelnemers geven namelijk aan dat ze de aanpassingen gemerkt hebben en dat het ook goed verliep.Burgers maakten ook gretig gebruik van deze nieuwe services. Bijna een derde van de Belgische respondenten heeft de afgelopen namelijk meer online aangekocht dan voorheen en dat willen de meesten ook blijven doen. We zijn het dan ook deels gewoon aan het worden dat we alles vanuit onze zetel kunnen, winkelen zit daar nu ook steeds meer bij.
1. Consumenten winkelen nog altijd graag in een fysiek winkelpunt
o 65% van de Belgen wil, naast online, ook graag in een fysiek winkelpunt shoppen.o Europese gemiddelde : 57%.
o Wereldwijd: 59%
2. Online winkelen helpt handelaars en consumenten tijdens de lockdown
o 32 procent van de Belgische respondenten kocht meer online dan voor de pandemie en 27 procent genoot van de mogelijkheden die dit bood en zal dit ook achteraf blijven doen.o 81 procent van de ondervraagden vindt dat de handelaars zich op het gebied van nieuwe services goed hebben aangepast
Lokale winkels steunen
Alhoewel vele ondernemers zich hebben aangepast en heel wat aankopen verschoven naar online mogelijkheden, hebben ze het niet gemakkelijk. Dat hebben de meeste mensen ook wel door blijkt uit het onderzoek. Bijna 60% van de Belgische deelnemers koopt lokaal om zo de kleine ondernemers te helpen. Heel wat klanten hopen namelijk dat ze ook na de pandemie nog bij hun favoriete winkel langs kunnen, fysiek liefst.Heel wat mensen popelen namelijk om terug fysiek naar deze winkels te kunnen. 65% van de Belgische deelnemers wil in de toekomst namelijk een mix vormen tussen online en fysieke aankopen. Dat is hoger dan het Europese en wereldwijde gemiddelde. Het geeft duidelijk aan dat heel wat klanten toch nog iets moeten zien en voelen van wat ze aankopen.
3. Ik ga meer bij lokale winkels shoppen, want ik wil dat ze open blijven
o 59 procent van de Belgen koopt lokaal omdat ze de handelaars willen steunen en willen dat deze, na de pandemie, kunnen voortbestaan.o Europa: 66%
o Wereldwijd: 67%
4. Klanten die winkeliers vertrouwen tijdens de pandemie blijven hen steunen in de toekomst
o Ruim tweederde (69%) van onze landgenoten zullen de verkopers waarop ze konden vertrouwen tijdens de pandemie ook later blijven steunen.o Europa: 74%
o Wereldwijd: 73%
De toekomst
Dat de toekomst moeilijk te voorspellen is tijdens een wereldwijde crisis, is niets nieuw. Toch kijken burgers duidelijk uit naar een toekomst waarin we weer met meerdere kunnen gaan shoppen en een leuke dag beleven. Bijna de helft van de Belgische respondenten heeft er zijn hoop in gestoken. En dat willen ze ook kunnen doen in de winkels waarop ze tijdens de pandemie konden vertrouwen. Ruim twee derde gaf aan dat ze de lokale ondernemingen, waarbij ze tijdens de lockdown terecht konden, ook na de pandemie wil blijven steunen.We kunnen concluderen dat de flexibiliteit van de handelaars een positief effect teweeg heeft gebracht en dat er nog steeds heel wat loyaliteit te vinden is bij de burgers. Het is dan ook duidelijk geworden de afgelopen maanden dat vernieuwing en heruitvinden van de sector belangrijke punten zullen vormen in de heropleving van de detailhandel.
5. Ik kijk er echt naar uit om weer voor mijn plezier te gaan winkelen
o Bijna de helft (49%)van de ondervraagden kijkt enorm uit naar het moment waarop funshopping in de winkels weer mogelijk iso Europa: 52%
o Wereldwijd: 55%
Nieuws
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's
Lees meer
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak
Lees meer