“Een groot succes”

In het vierde kwartaal van vorig jaar behaalde Delhaize in België een marktaandeel van 24,91%, tegenover 24,06% een jaar eerder. Over het gehele jaar bekeken steeg het marktaandeel van de foodretailer van 24% in 2019 naar 24,41% in 2020. “Dat is in de rijpe Belgische markt een stevige vooruitgang,” analyseert CEO Frans Muller van Ahold Delhaize in De Standaard. Het dichte winkelnetwerk was een troef in coronatijden, aangezien mensen dichterbij huis gingen winkelen.

Maar ook de nieuwe SuperPlus getrouwheidskaart, die Delhaize afgelopen zomer lanceerde, heeft een aandeel in het succesverhaal. “Eind van het jaar waren er al 1,3 miljoen gebruikers. Het is een fantastische innovatie. Het is compleet digitaal en sterk gepersonaliseerd. Je krijgt persoonlijke korting als je gezonder gaat eten en dit in een digitale omgeving op maat. Het is een groot succes en we winnen marktaandeel. Mensen in SuperPlus kopen meer dan niet-SuperPlusklanten.”

LEESTIP >>> Nieuwe Delhaize-kaart bereikt 1,4 miljoen klanten

Consolidatie op komst?

Belgisch CEO Xavier Piesvaux presenteert het innoverende SuperPlus programma nu aan de hele groep. “Het wordt een exportproduct”, zegt Muller. Hij wijst erop dat Delhaize ook de succesvolle saladbars van Foodmaker al naar Nederland heeft geëxporteerd – ze worden bij een honderdtal Albert Heijn supermarkten geïnstalleerd. Hij belooft ook nog een mooie innovatie in de wijnbottelarij van Delhaize.

De topman verwacht dat supermarkten dit jaar hun omzet zullen zien dalen met 0 tot 5%, na het uitzonderlijke coronajaar. Maar online wil hij wel 30% groeien. Ook verwacht Muller een verdere consolidatie in Europa: “Bedrijven die niet mee kunnen investeren in nieuwe winkelconcepten, digitalisering, robotisering en automatisering en in nieuwe merken en eigen merken gaan het moeilijk krijgen.”
Nieuws
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak Lees meer
depositphotos_21132731_m 2015.jpg
Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept Lees meer
Het inspirerende traject van Morgan bij Kiabi: van werknemer tot franchisenemer Lees meer
Geen vergunning voor Jumbo in Roeselare, wel in Dilsen Lees meer
Nieuwe Belchicken opent op Koning Astridplein in Antwerpen Lees meer
Heropening Carrefour Market Zulte: “Duurzame make-over van vloer over koelsysteem tot verwarming” Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?