Hoe bent u franchisenemer bij Daniel Moquet geworden?

Ik ben er eigenlijk wat ingerold. Ik ben van opleiding metser en ik heb tijdens mijn studies een stage gedaan bij Daniel Moquet. Zo is het gekomen dat ik er daarna ook vast in dienst trok, dat is nu ongeveer twee jaar geleden. Toen de vorige uitbater van dit filiaal besloot om ermee te stoppen, stelden ze me voor om als franchisenemer de winkel over te nemen. Dat was al een droom voor de toekomst om zelf iets uit te baten in deze sector en ik heb dan ook niet getwijfeld. Ook deels omdat mijn vader en grootvader dit ook al doorgemaakt hadden en ze me daarin ook volledig steunen. Ik heb ook nog steeds geen spijt.

Het is voor u wel een hele verandering van werknemer naar eigenaar te gaan?

Ja, dat is wel waar. Hiervoor ging ik mijn acht uur per dag werken en daarna ging ik naar huis en kon ik mijn tijd gebruiken voor eender wat. Nu ben ik zon twaalf uur per dag bezig met de zaak en daarnaast komen ook alle bijkomende taken natuurlijk, je laat de winkel eigenlijk nooit echt los. Dat is wel een verandering, maar daar kan ik zeker mee leven. Ook omdat ik vanuit het moederbedrijf veel hulp krijg. Zij hebben mij opgeleid zodat ik volledig klaar was om het filiaal over te nemen, maar ze zorgen ook voor de opleiding van mijn werknemers. Daarnaast helpen ze ook met de marketing en dergelijke, dat haalt wel wat zorgen weg natuurlijk. En, wat ook veel tijd uitspaart, is dat de hoofdzetel eigenlijk zorgt voor alle afspraken, de schemas en dergelijke. Dus zij nemen de telefoon aan en maken een planning voor mij op, deze hoef ik enkel nog te volgen. Het is een echte ruggensteun.

U bent nog jong, hoe dwingt u respect af bij uw werknemers?

Ik heb tips en dergelijke gekregen van Daniel Moquet tijdens mijn opleiding en al doende leert men natuurlijk ook. Veel van de franchisenemers zijn er nog redelijk jong, maar ik denk dat ik wel één van de jongste ben. Toch hebben alle werknemers veel respect, en bij problemen kan ik ook steeds terecht bij iemand.

Hoe zag die opleiding er eigenlijk uit?

Het is eigenlijk heel intensief. Als werknemer krijg je elk trimester een extra opleiding in Frankrijk, daar is het bedrijf veel groter, om nieuwe producten te leren kennen en dergelijke. Als nieuwe franchisenemer heb ik daar bovenop een opleiding gekregen van zon negen weken. Eerst krijg je twee weken theorie, daarna ga je naar een reeds bestaande franchise om in aanraking te komen met de praktijk, dan kom je nog even terug naar de hoofdzetel om wat bij te regelen indien nodig en dan keer je terug naar een bestaande franchise om je opleiding af te ronden. Daarmee hebben we eigenlijk een goede opleiding om te beginnen. Het heeft me ook zeker geholpen, niet zozeer in de plaatsing van producten en dergelijke, maar eerder in de marketing en de administratie daar was ik nog niet mee in aanraking gekomen.

Is dat wat het bedrijf volgens u onderscheid van een ander bedrijf in deze sector?

Ja, we hebben enorm veel te danken aan hen, maar daarnaast is de grootte van het bedrijf ook een troef op zich. Ik neem nu een voorbeeld, we plaatsen een oprit bij iemand en na een tijd merkt de klant dat er een probleem is en er moet opnieuw geplaatst worden. Dat kan voorkomen, maar met een groot bedrijf kan je makkelijker enkele uren of een dag terug gaan naar die klant om het probleem te verhelpen, bij een klein bedrijf gaat dat veel meer kosten voor het bedrijf. Daarnaast sta ik er ook voor dat de klanten de beste service moeten krijgen voor de best mogelijke prijs. We verkopen een bepaald product niet omdat het meer geld opbrengt voor ons, maar omdat dat het beste is voor die klant en dat is ook de gedachte die Daniel Moquet wil meegeven.

Zou u een franchise bij Daniel Moquet aanbevelen?

Ja, zeker weten. Ik had om eerlijk te zijn wel wat schrik in het begin, ik ben nog jong en het is toch wel een grote stap om op jezelf te beginnen, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Bij problemen kan je altijd de hoofdzetel contacteren en ze proberen je meteen te helpen, bij problemen die niet via telefoon uitgelegd kunnen worden, komen ze meteen bij je langs. Ze zijn one call away en dat als beginnende franchisenemer zeker een pluspunt.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.