Het doel van s.Oliver is helder: de franchisenemer moet zich kunnen focussen op de leuke kanten van het vak, namelijk de klant en de verkoop. Alle complexe randzaken worden door het hoofdkantoor uit handen genomen of intensief begeleid.
Geen "alles of niets" verhaal: Waarom het flexibele model van s.Oliver werkt
De moderetail wordt vaak als risicovol bestempeld. Toch bewijst s.Oliver dat het anders kan. Als een financieel gezond familiebedrijf ("Private Owned") biedt het merk een antwoord op de onzekerheid in de markt met een uniek, flexibel samenwerkingsmodel. "Wij zijn geen 'quick win', maar een partner voor de lange termijn met een solide organisatie achter ons," aldus Bob, verantwoordelijk voor Wholesale & Franchise.
Waar veel merken kiezen voor een strikt 'Hard Franchise'-model, breekt s.Oliver een lans voor wat zij het "Flexibele Wholesale Concept" noemen. Dit model speelt in op de behoefte van ondernemers aan vrijheid in combinatie met zekerheid.
Een collectie voor 60% van de markt
Een ander strategisch voordeel is de brede toegankelijkheid van het merk. s.Oliver is geen nichemerk dat afhankelijk is van vluchtige trends. "Kijk in de bus of op een terras: 60% van de mensen zou onze kleding kunnen dragen," stelt het team.
"Je hoeft geen dertig jaar retailervaring te hebben," benadrukt Bob. "Wel vragen we affiniteit met mode en een zeker zakelijk inzicht. Als je zelf geen operationele ervaring hebt, ondersteunen we je bij het vinden van een sterke storemanager. Je kunt de baan zo strategisch of operationeel maken als je zelf wilt."
Groeien buiten de grote steden
Opvallend is de vastgoedstrategie. s.Oliver focust niet blind op de dure A-locaties in grootsteden als Antwerpen of Brussel, waar de huren de rendementen opeten. Met heel België (en Luxemburg) nog als grotendeels open speelveld, liggen er enorme kansen voor ondernemers die in hun eigen regio het verschil willen maken.
Een eerlijke start: Geen gouden bergen
De ondersteuning begint al ver voor de opening. "Wij gaan niet over één nacht ijs," vertelt Bob. "Als een kandidaat zich meldt, doen we een grondige analyse van de beoogde stad. We kijken naar demografie, inkomen en werkgelegenheid. Op basis daarvan maken we een realistische, zelfs conservatieve P&L (winst- en verliesrekening)."
s.Oliver helpt zelfs actief mee aan de onderhandelingstafel bij het huren van een pand. "Wij weten waar de marges zitten, zoals een huurvrije periode of een bijdrage in de verbouwing. Die expertise zetten we in voor onze partners."
Marketing met een persoonlijke touch
Zodra de handtekeningen gezet zijn, komt het marketingteam in beeld. Hannah zorgt voor een compleet 'onboarding'-programma. "We maken een marketingplan op maat: van social media campagnes tot de openingsactiviteiten. We hebben zelfs popcornmachines klaarstaan om van de opening een feest te maken," lacht ze.
Die betrokkenheid stopt niet na de opening. Er zijn korte lijnen binnen het Benelux-team. "Wij volgen de omzet wekelijks op. Zien we dat een winkel achterblijft? Dan wachten we niet af. Dan bellen we en kijken we direct wat we kunnen doen: een extra nieuwsbrief, een 'Gift-with-Purchase' actie of een lokaal evenement. De trukendoos gaat open om de partner te helpen."
Operationele rust
Ook op het gebied van inkoop en personeel biedt s.Oliver rust.
- Personeel: De recruiters van s.Oliver kijken mee bij sollicitaties om zeker te zijn dat het juiste team op de vloer staat.
- Collectie: Je hoeft geen mode-expert te zijn om in te kopen. Accountmanagers helpen bij het samenstellen van de ideale collectie, afgestemd op de lokale markt (kust vs. binnenland).
- Training: Een intensief traject voor visual merchandising en verkooptechnieken zorgt dat het team beslagen ten ijs komt.
"Focus op wat je leuk vindt"
Het resultaat van al deze ondersteuning? Een ondernemer die zich niet verliest in randzaken. "Wanneer je kiest voor s.Oliver, haal je de leuke kanten uit het ondernemerschap," besluit Bob. "Je verbindt je aan een concept dat staat als een huis. Of je nu energie haalt uit op de vloer staan met klanten, of juist uit het strategische plannenmaken voor een tweede of derde vestiging: wij faciliteren de rest."
Voor startende ondernemers of bestaande retailers die snakken naar een professionele partner, biedt s.Oliver daarmee een unieke propositie: de vrijheid van ondernemen, met de rugdekking van een internationaal familiebedrijf.