Deze dubbele opening markeert het begin van een herlancerings- en expansiefase, aangekondigd bij de recente CEO-wissel en de vernieuwde groeidynamiek die EXKi heeft bevestigd.

Een nieuwe EXKi voor een nieuwe generatie urban food lovers

Dit moderne en toegankelijke fast-casual-concept sluit perfect aan bij de verwachtingen van de hedendaagse stedelijke consument. De nieuwe identiteit drukt de essentie van EXKi uit in een eigentijdse, duidelijke en visueel sterke taal.

De drie nieuwe kleuren – Easy Green, Raw Green en Vitamin Orange – symboliseren respectievelijk frisheid, natuurlijkheid en energie. Met een vereenvoudigde organisatie en een aanbod dat teruggrijpt naar de kernwaarden – smaakvol, gezond en duurzaam – legt de nieuwe EXKi de nadruk op:

  • Een vernieuwd en krachtig logo, verankerd in een expressieve groene identiteit, en de iconische wortel, hertekend in een strakkere geometrische vorm – een brug tussen traditie en moderniteit
  • Een heringericht interieur, met natuurlijke materialen, warme houten structuren en kleuraccenten die de merkbeleving versterken
  • Een geoptimaliseerd klantenparcours dankzij een duidelijke productpresentatie, self- check-outmodules en een modulaire aanpak die is afgestemd op het stadsleven en travel retail
  • Een herwerkt foodaanbod, nog verser en gevarieerder, met nieuwe sandwiches die ter plaatse worden bereid met verschillende soorten brood (bagel, focaccia, tartine), aangevuld met Luikse wafels die à la minute worden gebakken. Aan de drankenzijde wordt het assortiment uitgebreid met nieuwe matcha-creaties in samenwerking met BBody, evenals een nieuwe koffieservice die de hele dag door een barista-ervaring biedt. Dit alles werd ontwikkeld om maximale versheid en een meer meeslepende beleving te garanderen, mede dankzij de nieuwe assisted service, en om in te spelen op de uiteenlopende voedingsbehoeften van elke klant.

Deze vernieuwingen steunen op interne data-analyses en maanden van testen in realistische omstandigheden, wat toeliet het concept te verfijnen en de kwaliteit en samenhang van de EXKi-ervaring te versterken. Het resultaat is een EXKi die eenvoudig, modern en helemaal van deze tijd is, gedragen door een herwerkt design, een heldere grafische identiteit en een herbevestigde culinaire filosofie. Het eerste restaurant onder dit vernieuwde concept, opent zijn deuren op woensdag 10 december 2025 aan de Beurs in Brussel, waar de eerste 100 klanten een exclusieve goodiebag ontvangen.

Deze nieuwe dynamiek effent het pad voor een terugkeer naar groei en de uitvoering van een ambitieus investeringsplan voor de ontwikkeling van het netwerk, gesteund door dit lopende rebrandingproces dat de komende jaren zal worden uitgerold in de 70 EXKi-vestigingen in 5 landen.

Brussel-Zuid Eurostar: een tweede strategische opening

Volgende week opent EXKi een tweede restaurant volgens dit nieuwe concept in Brussel-Zuid, met name in de Eurostar-terminal. Deze strategische locatie stelt het nieuwe concept voor aan een internationaal publiek en bevestigt de versterkte ambitie van de groep binnen travel retail – een essentiële pijler van het toekomstige groei- en franchisemodel.

Deze opening illustreert het evenwicht tussen adressen in stadscentra en die in grote vervoersknooppunten. Travel retail speelt een steeds belangrijkere rol voor EXKi: het biedt internationale zichtbaarheid en een constante toestroom van klanten, en ondersteunt tegelijk de toekomstige netwerkontwikkeling en franchise-investeringen.

Een versterkt management om de groei te leiden

Met de komst van Xavier Royaux als CEO en Pierre Toutel als COO bevestigt EXKi zijn ambities op het gebied van groei, innovatie en internationale expansie.

Hun strategische visie is duidelijk: EXKi opnieuw bevestigen als een essentiële referentie in natuurlijke fast-casual-restauratie, door in te zetten op modernisering, efficiëntie en een geoptimaliseerde klantbeleving, trouw aan de kernwaarden en het engagement voor verantwoord, smaakvol en toegankelijk eten. De lancering van dit nieuwe concept markeert ook Xavier’s officiële intrede in het bedrijf en vormt een krachtig signaal voor het nieuwe strategische hoofdstuk dat hiermee wordt ingeluid.

« Met deze lancering versterken we een model dat trouw blijft aan zijn DNA – natuurlijk, smaakvol en verantwoord – én bereiden we het voor op de toekomst. De twee openingsmomenten in Brussel symboliseren het nieuwe hoofdstuk dat we vandaag schrijven. Ze tonen ook onze ambitie om de netwerkuitbreiding te versnellen, onze aanwezigheid in steden en grote transitgebieden te versterken en een model te ontwikkelen dat inspireert en aantrekkelijk is buiten onze huidige markten. Het is een sleutelmoment voor EXKi, en ik ben trots het bedrijf te vervoegen om deze beslissende stap te leiden », verklaart Xavier Royaux, CEO EXKi.

De groei van EXKi zal worden voortgezet in Frankrijk, waar het merk al sterk aanwezig is in Parijs en waar het potentieel aanzienlijk blijft. Vlaanderen is eveneens een belangrijk strategisch aandachtspunt: momenteel alleen aanwezig in Antwerpen, plant EXKi om zijn aanwezigheid daar te versterken. Om deze ontwikkeling te ondersteunen, overweegt de groep een master franchisenemer voor Vlaanderen, naar het model van de samenwerking die al bestaat in Wallonië, om zo de opening van nieuwe locaties in de regio te versnellen.

Over EXKi

Opgericht in 2001, is EXKi een Europese speler in natuurlijke en verantwoorde snelle restauratie. EXKi is aanwezig in 5 Europese landen en telt 70 restaurants, waarvan 34 in België en 31 in Frankrijk.

Het merk biedt een evenwichtig aanbod, bereid met verse, seizoensgebonden ingrediënten, grotendeels afkomstig van duurzame landbouw. Getrouw aan zijn missie, « Goed doen voor het lichaam, de planeet en de samenleving », plaatst EXKi duurzaamheid, transparantie en smaak centraal in zijn model.

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?