Hoewel Ekoplaza en Färm al jaren tot dezelfde groep behoren, opereerden ze met twee afzonderlijke merken: Ekoplaza als jonge bioketen in Vlaanderen, Färm als gevestigde waarde met 33 winkels in Brussel en Wallonië. Die tweedeling maakte de communicatie complex en het klantbeeld versnipperd. Daarom kiest de groep nu voor één nationale identiteit.

“Omdat Färm in België al sterker verankerd is, is het logisch om voortaan onder één naam verder te gaan. Zo wordt alles meteen helder voor de consument”, zegt Descampe. Door volledig onder de Färm-vlag te werken, wordt ook het assortiment consequenter samengesteld volgens de Färm-filosofie.

Wat verandert er aan het aanbod?

Producten die niet passen binnen die filosofie – 100% biologisch, Europese herkomst, seizoensgebonden en duurzaam – verdwijnen uit het schap. Andere referenties komen erbij. “Hoewel sommige merken verdwijnen en andere erbij komen in het gamma, wordt de kwaliteit en transparantie alleen maar versterkt”, zegt Descampe.

Färm profileert zich al jaren met een streng sourcingbeleid: geen avocado’s of sinaasappels van buiten Europa, wel lokale en Europese alternatieven. Bio is daarbij geen label maar een levenswijze, benadrukt de keten. De integratie zorgt ervoor dat ook Vlaanderen voortaan datzelfde eenduidige profiel krijgt.

Leuven als testmarkt voor Vlaanderen

Leuven is de eerste stad waar de verandering zichtbaar wordt. De Ekoplaza- en de Färm-winkel worden samengevoegd tot één vernieuwde vestiging: op de huidige Ekoplaza-locatie (Craenendonck) maar in Färm-stijl, met een ruimer aanbod aan verse en bulkproducten.

“Met een eigentijdse inrichting, die ruimer en overzichtelijker werd uitgetekend, tillen we de winkelervaring naar een hoger niveau”, zegt Descampe. De Färm-winkel aan de Bondgenotenlaan sluit daarbij definitief. De groep kiest voor één sterke, moderne locatie in plaats van twee kleinere vestigingen.

Leuven wordt bewust naar voren geschoven als pilootproject. “Leuven is een strategische stad, waar we willen leren uit de feedback van onze klanten”, aldus Descampe. Klanten werden met affiches en nieuwsbrieven uitgenodigd om de vernieuwde winkel te ontdekken. Tijdens de openingsweek geldt een korting van 10% op het volledige assortiment.

Personeel blijft

Voor het personeel verandert er niets: iedereen blijft aan boord. “Zij zijn het gezicht van de winkel en maken elke dag het verschil”, zegt Descampe. Klanten moeten vooral rekenen op een consequenter aanbod, meer nadruk op verse en bulkproducten en een winkelervaring die nauwer aansluit bij het Brusselse en Waalse Färm-model.

Na de Vlaamse rebranding telt de groep 40 winkels in België. Ondanks die bescheiden schaal tegenover de grote retailers, ziet Färm veel potentieel. “We willen bio een volwaardige plaats geven in het retaillandschap”, zegt Descampe. “Er liggen nog enorme opportuniteiten. Bio wordt nog te vaak verkeerd begrepen. Door onder één Belgische vlag te communiceren, kunnen we ons verhaal helderder tot bij onze klanten brengen.”

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?