Een merk dat blijft vernieuwen
Leonidas bestaat al meer dan 110 jaar, maar blijft evolueren. De winkel van Sven is de eerste in Oost- en West-Vlaanderen met het vernieuwde interieurconcept: beige-crèmekleuren, een stijlvolle blauwe accentmuur met stadsvermelding, gesloten kasten en geïntegreerde verlichting voor een warme, moderne uitstraling. “Vroeger waren het donkere houttinten en open rekken, nu straalt het frisheid uit. Het past bij de tijd. En klanten reageren positief; ze merken meteen dat Leonidas blijft investeren in vernieuwing.”
Van één naar drie winkels
Wat begon als één winkel groeide al snel uit tot een mini-imperium. Na Ninove volgde Zottegem, waar zijn echtgenote de leiding heeft. En dit jaar kwam daar dus de tweede Ninovense vestiging bij, aan de rand van de stad.
“Ik had vroeger nog een andere Leonidas in dezelfde stad, aan de Carrefour. Toen die zaak stopte, vroeg Leonidas mij of ik interesse had om die over te nemen. Ik heb geen seconde getwijfeld, het leek me logisch om beide vestigingen in eigen handen te houden.”
Vandaag werken Sven en zijn vrouw samen met drie vaste medewerkers en een team van een dozijn studenten en flexi’s, goed voor zo’n 16 tot 17 mensen over de drie winkels.
Een sterk merk, gedragen door passie
Wat maakt dat Sven zo trouw blijft aan Leonidas? Zijn antwoord komt zonder aarzeling: “de kwaliteit en de eerlijkheid van het merk.” Leonidas werkt met 100% pure cacaoboter, duurzame cacao en geen palmolie; waarden die op elk doosje vermeld staan.
“Dat zijn dingen die voor mij echt tellen,” zegt Sven. “Prijs-kwaliteit is top, en dat voelen klanten ook. Bij Leonidas krijg je Belgische topchocolade. Sommige merken vragen het dubbele van onze prijs, maar Leonidas bewijst dat kwaliteit niet elitair hoeft te zijn.” Die authenticiteit wordt ook beloond: Leonidas mag zich nog altijd Hofleverancier van het Belgisch Koningshuis noemen – een eretitel die ze met trots dragen.
De kracht van het franchiseconcept
Leonidas is en blijft een familiebedrijf, en dat voel je ook binnen de franchiseformule. “Ze laten je ondernemen,” zegt Sven. “Je blijft je eigen baas, maar binnen duidelijke kwaliteitsregels. Ze vragen wel een investering, maar dat is logisch. Je moet erin geloven, en bereid zijn om te investeren in hun merk.”
Bij Leonidas komt geen half werk kijken. Nieuwe franchisenemers moeten bereid zijn om hun winkel zelf te financieren, maar krijgen in ruil een sterke naam, beproefde producten en de kracht van een nationaal netwerk met 360 winkels in België. “Je moet trots zijn dat je dit merk mag vertegenwoordigen,” zegt Sven. “Leonidas zit in mijn hart. Ik doe dit met plezier, elke dag opnieuw.”
Toekomst vol smaak
Desondanks de drie winkels en een team van zeventien mensen sluit Sven de deur niet voor verdere groei. “Zeg nooit nooit,” zegt hij glimlachend. “Een jaar geleden dacht ik dat twee winkels genoeg waren, en kijk nu. Als er iets op mijn pad komt dat klopt – wie weet.”
Wat hij wel zeker weet: hij zou het allemaal opnieuw doen. “Chocolade maakt mensen blij,” besluit hij. “En als je elke dag mensen blij kan maken, dan is dat het mooiste beroep dat er is.”