Tankstation zoekt nieuwe functie

“De kernvraag was: hoe blijven we relevant als steeds minder mensen moeten tanken? Met de transitie naar elektrisch rijden verdwijnt straks een kwart van de fossiele brandstofverkoop. Die klanten komen morgen niet meer op onze traditionele stations.” En er is meer: veel Q8-winkels zijn buurtwinkels voor mensen onderweg, maar ook de buurtwinkelpropositie staat onder druk. “Onze openingsuren zijn niet langer uniek, en klanten zijn prijsgevoeliger geworden.”

Daarom moeten de winkels op eigen kracht aantrekkelijk worden. “Wij willen de kwalitatieve stop onderweg worden, op elk moment van de dag. We willen dat mensen bewust kiezen om te stoppen bij Q8 — omdat ze weten dat ze er lekker kunnen eten, even tot rust komen, naar het toilet kunnen of comfortabel kunnen werken.” 

“’s Morgens en ’s middags doen we dat al goed via onze samenwerking met Panos en Delhaize Shop & Go. Maar na drie uur ’s middags valt het stil. Daarom hadden we een nieuw concept nodig voor de avond. Dat vonden we in het Scandinavische Noahs, dat al actief is in Denemarken, Zweden en zelfs Thailand.”

Bestel taco’s van de tankshop

Het tankstation van de toekomst wordt zo een “digitale ‘foodmarket’ met onder meer taco’s, poke bowl, fried chicken en burgers”. Grijp: “Noahs is opgericht door chefs. Ze bieden kwaliteitsvol eten dat eenvoudig te bereiden is, met beperkte keukenruimte en door personeel dat geen koksopleiding nodig heeft. Dat past perfect bij onze stations. En het concept combineert fysieke verkoop met een sterke onlinecomponent: in Kopenhagen komt 80% van de omzet via online bestellingen.”

Hoe dan? “In steden werken we samen met bezorgplatforms zoals Takeaway en Deliveroo om leveringen door fietskoeriers mogelijk te maken.” Zowat de helft van de Q8-tankstations liggen in stedelijke zones. De eerste Noahs-locatie opent in december in Nijvel. Daarna volgen Luik en Herstal begin 2026, en tegen de zomer moeten ook Gent en Turnhout openen.

België als proefmarkt

“Die vijf pilots moeten onze aannames toetsen: is het aanbod eenvoudig genoeg, spreekt het klanten aan, klopt de verhouding tussen online en ter plaatse eten? Denemarken is België niet – het is voor beide partijen een eerste stap in deze richting.” Het doel: de winkels opnieuw betekenis geven. “Als we dat waarmaken, dan zijn we klaar voor de toekomst.”

Voorlopig focust Q8 op België. “Luxemburg is complexer, onder meer omdat bezorgplatforms daar minder aanwezig zijn. Als de Belgische resultaten goed zijn, willen we daar wel uitbreiden – zeker omdat we ook in Luxemburg op nieuwe consumptieruimtes inzetten. In Nederland werken we momenteel met een ander concept, Bakker Bart. Dat is ook nieuw en richt zich meer op ontbijt en lunch. We willen dat eerst goed uitrollen voor we aan iets anders denken.”

We hebben uw goedkeuring nodig Wij houden van cookies. Deze cookies zijn nodig om uw ervaring nog persoonlijker te maken. Ze slaan geen persoonsgegevens op. Vindt u dit Ok?