Cashloos

De eerste en - wellicht belangrijkste - trend is de overgang naar cashloos betalen. Er is steeds minder cash geld in omloop. Dat komt door de ontwikkeling van allerlei mobiele apps (Google Pay, Payconiq,…) die cashloos betalen mogelijk maken. In Zweden zijn cash betalingen nog goed voor twee procent van de totale waarde van alle transacties. Dat zegt natuurlijk niets over het aantal betalingen dat nog met contant geld gebeurt.

De ontwikkeling van scan and go zelfbedieningswinkels is een tweede trend. Zelfbediening is natuurlijk geen nieuw concept in de retail, maar de recente ontwikkelingen zijn toch van een andere orde. In de Go store van Amazon kunnen klanten uit de rekken nemen wat ze nodig hebben en vervolgens zonder te betalen buiten wandelen. Via een virtueel winkelmandje worden hun aankopen geregistreerd en de betaling gebeurt automatisch met hun Amazonaccount.

Bedreiging

Er is natuurlijk ook een keerzijde aan de digitalisering van het betalingsverkeer. Cybercriminaliteit neemt zeer snel toe en vormt een grote bedreiging. Om de consument voldoende te beschermen en te verhinderen dat gevoelige gegevens in verkeerde handen vallen, zijn er dan ook richtlijnen en normen uitgevaardigd, denk maar aan GDPR en PCI DSS compliance. GDPR gaat over de manier waarop organisaties persoonlijke gegevens mogen verzamelen, opslaan en gebruiken. En PCI DSS is een standaard voor de opslag en verwerking van gegevens van kaarthouders.

Apps zoals Apple Pay en Google Pay lijken in de eerste plaats handig voor de consument, maar ook de handelaar kan er zijn voordeel mee doen. Je kan een smartphone immers gebruiken als een alles-in-één betaalterminal. Deze smartphoneterminal kan betalingen verwerken via QR-codes, betaalkaarten, contactloze betalingen of portefeuille/app-betalingen vanaf de smartphone van de klant. Zeker voor een beginnend bedrijf kan het een zeer nuttig hulpmiddel zijn.

Data

Gegevens of data worden steeds belangrijker. Koffiebedrijf Starbucks doet zijn klanten in real time individuele aanbiedingen op basis van voorgaande gedragingen en voorkeuren. De gegevens zijn afkomstig van de klantenkaartapp van het koffiemerk die in 2011 gelanceerd werd. Het komt er dus op aan om de juiste gegevens te filteren uit de veelheid aan beschikbare data waarover men aak beschikt.

Gegevens spelen ook een centrale rol in de laatste trend, zij het dan in het delen van data. Op dit moment heeft elke retailer meestal nog zijn eigen klantenkaart, maar misschien wordt dat in de toekomst wel helemaal anders. In bepaalde winkelcentra werkt men al met een gemeenschappelijke klantenkaart. Het is gemakkelijker voor de klant het levert de retailers betrouwbare informatie.
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.