Familiebedrijf

Bij Century 21 doorliep Isabelle Vermeir een vlekkeloos parcours, waar ze na het behalen van verschillende mijlpalen uiteindelijk aan het roer kwam te staan. “Na 5 jaar als CEO was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Toen de kans bij ixina zich aanbood, was de keuze dan ook snel gemaakt. Keukens en vastgoed lijken misschien verschillende werelden maar niets is minder waar”, klinkt het. “Beide sectoren huizen namelijk in lifestyle, met de keuken als kloppend hart van de woning.”

Met een verregaande kennis van franchise gelooft Vermeir sterk in haar nieuwe rol bij ixina. “De franchisewereld en de manier waarin er gewerkt wordt, boeit me enorm. Het nationale aspect van het bedrijf is wat me bovendien initieel aantrok, ixina is zowel een Vlaams als Waals verhaal dat staat voor Belgische eenheid en werkt als een overkoepelende familie. Bovendien heeft ixina een heel internationaal karakter, met winkels in zon 25 verschillende landen. De 300ste opende recent in het Belgische Fléron.”

Vermeir kijkt ambitieus naar de toekomst, naar een groeiend en grootser ixina. “Ik geloof absoluut in het model van het bedrijf: onafhankelijke franchisehouders die op een zelfstandige manier werken, met ixina als beschermende laag. En hoewel onze winkels momenteel evenwichtig verspreid zijn over het land, zijn er enkele plaatsen in België waar nog mogelijkheden zijn.” Hier maakte ixina alvast werk van, met de opening van een 60ste Belgische vestiging in december.

LEESTIP >>> Ixina opende zestigste franchise in Herstal

Een gesubsidieerde keuken

De stijgende energiekost is een actueel probleem dat ook voelbaar is bij ixina. “Daarnaast zijn ook onze grondstoffen duurder geworden. Toch huist er in elke crisis een kans, en die zie ik ook voor onze sector. De regering draagt premies en subsidies uit voor renovaties: een goede zaak, maar een aantal belangrijke dingen worden jammer genoeg vergeten. Oudere keukens zijn vaak grootverbruikers door gedateerde toestellen en technologie, denk ovens of dampkappen. Ik roep onze regering daarom op na te denken over een financiële keukenrenovatiehulp als ondersteunende premie, want ook hier kan de consument flink besparen.”

Een nieuwe woonwending

We leven op een andere manier in en met onze keuken. Waar de ruimte vroeger enkel gebruikt werd om te koken, is het nu de plek in de woning waar we samenkomen en -leven. “De keuken integreert zich steeds meer in onze leefruimte, en dat merken wij ook. Denk bureau- of zithoeken die mee in het ontwerp worden getrokken. Het idee van buitenkeukens was ons bovendien tot enkele jaren terug vreemd, nu een regelmatige vraag. In de toekomst zie ik deze trends enkel verdergroeien en evolueren.”

De huizenmarkt zelf maakt momenteel ook een verschuiving mee: kleiner wonen en huren raakt steeds meer in trek. Volgens Isabelle Vermeir een nieuwe deur die opengaat. “Projectontwikkeling of het samenwerken met grotere verhuur-bedrijven zijn sectoren en niches die opportuniteiten bieden voor ixina. Waar vroeger een keuken geplaatst werd voor 10 tot 15 jaar, verhuizen mensen nu sneller en zijn kleinere renovaties populairder dan ooit. Belgen zijn bovenal bourgondiërs met de keuken als belangrijkste troef. In een nieuwe woonst is deze ruimte dan ook meestal het eerste dat aangepakt wordt.”

Quality check

Dat ixina voor kwaliteitskeukens staat, werd recent opnieuw bevestigd. Voor een derde keer op rij werd het bedrijf bekroond met de Salesforce-award voor Beste Winkelketen van België in de categorie Keukens en Badkamers. “Het behouden van die kwaliteit is uiterst belangrijk om onze leiderspositie in de Belgische markt te handhaven. In 2023 plannen we daarom de nodige kwaliteitscontroles van onze winkels en systemen, zo behouden we hetzelfde niveau en verbeteren we waar mogelijk.” Ook de website van ixina onderging recent een facelift, een perfect startschot voor een periode van vernieuwing en positieve verandering.

Over ixina

ixina, Belgische marktleider van uitgeruste keukens, telt meer dan 60 winkels in België en Luxemburg. Het bedrijf heeft als missie om samen met de klant zijn/haar wildste keukendromen waar te maken. Om dit te verwezenlijken doen ze beroep op gediplomeerde interieurontwerpers en ambachtelijke keukenplaatsers. Het winkelaanbod reikt van keukenmeubels en -fronten tot keukenaccessoires en -decoratie. In 2021 vierde de keukenspecialist haar vijftigste verjaardag en in oktober 2022 won de retailer voor de derde keer op rij de Salesforce-award voor Beste Winkelketen van België in de categorie keukens en badkamers (jaar 2022-2023).

www.ixina.be

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.