Sterke groei in België
De groepering Les Mousquetaires, actief in voeding, doe-het-zelf en mobiliteit, behaalde in 2022 een omzet van meer dan 36 miljard euro, een groei met 2,3%. Het jaar werd gekenmerkt door een context van ongeziene inflatie, een sterke kostendruk en veranderend koopgedrag. De ondernemers hebben zich dan ook gefocust op kostenbesparingen om te beantwoorden aan de verwachtingen van consumenten die hun koopkracht zagen dalen en zich concentreerden op essentiële aankopen, zegt het persbericht.De supermarktketens van de groep – Intermarché en Netto – realiseerden samen een omzet van 31,3 miljard euro. In Frankrijk steeg het marktaandeel naar 15,9%, met vooral voor discountketen Netto een sterke groei (+8,3%). In België waren de 77 supermarkten goed voor een omzet van 825 miljoen euro, een groei met 7,2%. Het nationale marktaandeel steeg er met 14 procentpunten naar 2,97%. Sinds begin 2023 werkt de groep aan de integratie van de 86 overgenomen supermarkten van de groep Mestdagh.
LEESTIP >>> Intermarché wil grootste worden in Brussel en Wallonië
Inzetten op discount
De doe-het-zelfketens Bricomarché, Bricorama, Brico Cash en BricoPrivé.com waren samen goed voor een omzet van 4,4 miljard euro. Vooral in Frankrijk had de retailer te lijden onder tariefverhogingen en bevoorradingsproblemen. In Polen tekenden Intermarché en Bricomarché een groei op van 10,5%, in Portugal was dat 9,5%.Les Mousquetaires zijn zelf ook voedingsproducent: de industriële divisie Agromousquetaires realiseerde met zn 56 fabrieken een omzet van 4,5 miljard euro, een groei met 8,5%.
Sinds begin dit jaar heeft de groep een nieuwe voorzitter: Thierry Cotillard wil nog sterker inzetten op discount, digitalisering en duurzaamheid.