Sinds 4 januari zijn de 86 winkels van Mestdagh open onder de naam Intermarché by Mestdagh. Nu komt het erop aan de rendabiliteit van de Mestdagh-winkels op te krikken, zegt Guillaume Beuscart in een weekendinterview met de krant LEcho. Het doel is om van 4.500 euro naar 6.000 euro per vierkante meter te gaan, geeft hij aan. “Dat zou een goeie stijging zijn in een over het algemeen stabiele markt. Intermarché is zeer prijsbewust, vooral in slagerij en verse producten. Ten slotte zijn er de huismerken, die een echte aandrijver voor groei en differentiatie zijn.”

LEESTIP >>> Mestdagh-winkels openen woensdag onder vlag "Intermarché by Mestdagh"

De grootste worden in Brussel en Wallonië is de ambitie, maar ook daar ligt er nog veel werk op de plank. “De prioriteit is de omschakeling af te ronden en vervolgens binnen drie jaar een omzet van 2 miljard euro te realiseren. Vandaag wegen de twee groepen samen ongeveer 1,6 miljard euro. Wij weten dat een verdubbeling van de omzet per vierkante meter van de Mestdagh-winkels tijd zal vergen. We moeten de teams overtuigen en de klanten voor ons winnen. Het is ambitieus, maar haalbaar. Vandaag zijn we nummer 3 of nummer 4 in Wallonië. Wij zullen ernaar streven dit doel stap voor stap te bereiken.”

Intermarché heeft ook ambities in Vlaanderen, zo bleek vorige week tijdens een buitengewone vergadering. Daarover zegt Beuscart: “Mestdagh is historisch gezien via twee vestigingen in Vlaanderen aanwezig (Tienen en Aarschot, nvdr). Dit is voor ons een interessant laboratorium om het Intermarché-concept te testen in een Vlaamse markt die overeenkomsten, maar ook verschillen vertoont met Wallonië en Brussel. Zo kunnen we nagaan of ons commercieel beleid in Vlaanderen wordt opgepikt. Ik stel vast dat de verkooppunten langs de taalgrens al een vrij grote Nederlandstalige klantenkring hebben. Het Intermarché-concept kan daarom aantrekkelijk zijn in Vlaanderen.”

Door de overname van Mestdagh staat Intermarché ook sterk in Brussel, wat voorheen niet zo was. “In Wallonië zijn we sterk vertegenwoordigd. Maar Intermarché was niet aanwezig in Brussel. Mestdagh biedt een gouden kans om zich daar te vestigen. Het is een ander gebied. De smaak, de koopkracht en de belangen van de klanten zijn niet dezelfde. En er is een verzadiging van de expansieruimte. Het duurt jaren om een supermarkt te openen, als het al lukt. De overname van Mestdagh, met name in Brussel, biedt Intermarché dus een unieke uitbreidingsmogelijkheid.”

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.