Stap 4. Vergelijk offertes (en niet enkel de prijs)
Op de Belgische markt zijn ongeveer tien cyberverzekeraars actief en elk hebben ze specifieke voorwaarden, risico-appetijt, ervaringen en onderschrijvingspolitiek. Sommige verzekeraars focussen op grote ondernemingen, andere op kmos. Of ze mikken op bepaalde sectoren en weigeren polissen in andere industrieën. Om het aanbod goed in te schatten, is het zaak om op basis van uw profiel offertes op te vragen en die te vergelijken. “Doe dat niet enkel op basis van de prijs, maar besteed ook aandacht voor de kwaliteit en de ervaring van zowel de verzekeraar als de makelaar”, adviseert Tom Van Britsom. “Als makelaar en risicoconsultant helpen we om bepaalde factoren goed te analyseren: hoe lang is een verzekeraar al actief op de markt, hoe schat hij het risico in en hoe verloopt de schadeafhandeling? Ook dat is belangrijk bij het bekijken van de voorstellen.” Een concreet voorbeeld is de hulplijn die een verzekeraar koppelt aan de polis. Het is belangrijk om te bekijken hoe die werkt, hoe sterk de experts zijn opgeleid en hoeveel ervaring (schadegevallen) de verzekeraar heeft. “Die expertise komt niet enkel van pas om een bedrijf meteen bij te staan als de schade zich voordoet, maar is ook van tel bij de financiële afhandeling en de inschatting van wat er exact fout liep”, preciseert Tom Van Britsom.