Waarom beslist een 22-jarige om een franchise te openen bij Esprit?
Dat is eigenlijk heel natuurlijk gegaan. Mijn moeder is in de jaren 80 begonnen bij Esprit als vertegenwoordiger voor de Benelux. Tegen dat ik afstudeerde begin jaren 2000 was Esprit een enorm grote naam geworden en mijn moeder had mij het idee gegeven om mijn eigen franchise te openen. In 2003 is dan ons eerste filiaal geopend in Oostende.Oostende was meteen een groot succes en in 2005 hebben we dan een filiaal in Vilvoorde geopend, dichtbij waar we toen woonden en in 2012 kwam er dan ook nog Blankenberge bij. Intussen zijn we in Oostende ook nog van pand veranderd, we zitten nu in de oude feestzaal van de stad en ik mag wel zeggen dat het echt een mooi pand is.
Uw moeder kende Esprit al, was dat een voordeel?
Ja, eigenlijk wel. Zij wist al heel goed welke kledingstukken we echt moesten inkopen en hoeveel ongeveer. Dat passen we natuurlijk wel aan naargelang de feedback. We gaan sommige dingen schrappen en andere juist meer inkopen wanneer we merken dat het goed verkoopt. Maar de basis was er dankzij haar wel makkelijker.LEESTIP >>> Franchisenemer Anne Gobert over Esprit: “Ik heb nog altijd de droom om een tweede franchise te openen dus dat geeft wel aan dat ik er me goed voel”
Daarnaast hebben we ook veel hulp gekregen van Esprit zelf, zij hebben namelijk een architect die de winkel uittekent zodat het overal wat hetzelfde is en ze helpen met de inrichting. Daarnaast zorgen zij ook voor de marketing, dus wij hebben dankzij hen veel minder kopzorgen eigenlijk.
Hoe komt het dat uw drie winkels zo goed draaien?
Momenteel is het natuurlijk wat minder, maar Esprit is een sterk merk, altijd geweest, die heel erg trouw is aan zijn DNA. Tot in 2010 was het bedrijf jaar na jaar verkozen als beste kledingmerk, volgens een onderzoek van onder andere Het Laatste Nieuws. Door concurrentie van voornamelijk e-commerce hebben we wel een weerslag gekend, maar Esprit investeert heel veel in de toekomst en ik ben er zeker van dat het zal lonen. Ook tijdens de Coronacrisis zijn ze niet stilgevallen en ik denk dat dat een sterkte is. Het is een slapende reus die stilaan begint wakker te worden.Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat mensen ook voor Esprit kiezen voor de kwaliteit. Wij willen geen wegwerpproduct zijn. Het is niet de bedoeling dat mensen deze winter iets aankopen en het niet meer kunnen dragen omdat de trend voorbij is of omdat het kledingstuk vervormd is geraakt. Wij willen degelijke kledingstukken aanbieden waar mensen nog jaren plezier aan hebben.