Reconversie: als er tegenwoordig een modewoord is, dan is het dit wel. Een woord dat, voor wie erover nadenkt en van plan is ondernemer te worden, zowel klinkt als een startpunt als een bron van vragen: wat zijn de opportuniteiten, wat zijn de risico's, in welk domein moet u beginnen?

Franchising is op dat vlak een te verkennen pad", zegt Nick Boury, hoofd van Franchise.be, een particuliere organisatie die zich heeft gepositioneerd op "matching", de ontmoeting tussen franchisegevers en kandidaat-franchisenemers. "Kortom, franchising stelt u in staat een bedrijf te starten met minimale risico's, in samenwerking met een merk waarvan het concept al is gevalideerd.”

Veel merken ontwikkelen zich op een dergelijke manier, deels of volledig, op uiteenlopende domeinen zoals distributie (AD Delhaize, Carrefour Market, enz.), horeca (Burger King, Lunch Garden, enz.), kleinhandel (Tom&Co, Aveve, enz.), en vele andere. Met andere woorden, in een relatie waarin de franchisenemer de franchisegever betaalt om zijn merk te exploiteren en te genieten van zijn ondersteuning (commercieel, logistiek, enz.), volgens het concept en de voorwaarden die door het merk worden opgelegd.

"In dit opzicht biedt franchising de franchisenemer drie belangrijke voordelen", vat Nick Boury samen. "In eerste instantie het feit dat hij of zij gebruik kan maken van een concept dat goed werkt: hij of zij hoeft de last van de marktstudie niet te ondergaan, aangezien de oefening al is uitgevoerd. Ten tweede krijgt de franchisenemer steun van het merk, waardoor hij of zij zich goedkoper kan bevoorraden dan wanneer hij of zij met elke leverancier afzonderlijk zou moeten onderhandelen. Ten slotte profiteert hij of zij van de zichtbaarheid en de wereldwijde marketing van het merk. Daarom is de formule zo aantrekkelijk: het stelt u in staat om met minder risico aan uw ondernemerswens te voldoen.”

Ervaring en financiële middelen

Volgens onze gesprekspartner getuigt de aantrekkingskracht van het concept van het aantal kandidaten dat het kan voorstellen aan de merken die het benaderen: meer dan 4.000 in 2021, verzekert ze ons. "De merken maken vervolgens hun eigen analyse van de verschillende profielen en houden uiteindelijk minder dan 10% over. Alle potentieel geïnteresseerde kandidaten die we hebben geïdentificeerd worden geen franchisenemer..."

Wat is het profiel? "Meestal gaat het om een persoon die, ongeacht zijn of haar leeftijd, beschikt over een gedegen beroepservaring en een kapitaal om te investeren", aldus Véronique De Wolf, die verantwoordelijk is voor de begeleiding van de kandidaten. "Deze twee kenmerken zijn onmisbaar: er zijn financiële middelen nodig, want de kandidaat zal een startkapitaal moeten investeren, maar hij of zij zal ook de bankier moeten overtuigen die hem of haar zal begeleiden, zoals elke ondernemer moet doen. Ervaring is net zo noodzakelijk, want de franchisegever moet ervan overtuigd zijn dat de kandidaat in staat is belangrijke verantwoordelijkheden op zich te nemen, zoals financiën, personeel en logistiek.

Naast deze intrinsieke kenmerken moeten de kandidaat-franchisenemer en de franchisegever elkaar ook weten te overtuigen, zoals zij dat in een sollicitatiegesprek zouden doen.

"Sommige kandidaten nemen contact met ons op omdat ze geïnteresseerd zijn in het concept van franchising, maar ze weten niet precies met welk merk ze zouden kunnen werken", zegt De Wolf. "Het is aan ons om te analyseren wat zij willen en om aan de hand van de verzoeken die wij van franchisegevers ontvangen te bepalen met welke merken zij zouden kunnen samenwerken.

De matching van Franchise.be, die gratis is voor de kandidaat maar niet voor de franchisegever, is volgens de managers steeds populairder aan het worden.

"Het aantal franchisegevers neemt toe", verklaart Louis Himpe, verantwoordelijk voor development. "Het gaat niet alleen om lokale merken, maar ook om buitenlandse bedrijven, vooral van Franse of Nederlandse oorsprong, die zich in België willen ontwikkelen.”

Volgens hem is franchising dan ook een uitstekende barometer voor economische trends: "Veel nieuwe concepten zijn door middel van franchising ontwikkeld, net zoals met thuisbezorging.”

“Maar het belangrijkste kenmerk van franchising is dat het een zeer breed werkterrein dekt: al is de top drie actief in distributie, horeca en schoonheid/gezondheid, we zien ook veel nieuwe initiatieven in bijvoorbeeld de dienstverlening. Het concept is ook gevarieerd in die zin dat u zich kunt aansluiten bij een reeds bestaande keten, maar desgewenst ook kunt deelnemen aan de lancering van een opstartende formule op de Belgische markt, wat zeer stimulerend kan zijn.”

De vragen die u zich moet stellen

Alvorens een relatie aan te gaan die, als zij vruchten afwerpt, van lange duur moet zijn, is het aan de geïnteresseerde kandidaten om de informatiebronnen te vermenigvuldigen. Franchise.be geeft advies, net als de Belgische Franchise Federatie, dat een aantal vragen aan de orde brengt die moeten worden gesteld alvorens de sprong te wagen.

Deze vragen betreffen enerzijds uw eigen capaciteiten, zowel menselijk, professioneel als financieel: hebt u de voor- en nadelen van de formule afgewogen ten opzichte van die van een gewone zelfstandige, bent u bereid u te onderwerpen aan de discipline van een franchisesysteem, bent u bereid een groot deel van uw vrije tijd, "inclusief weekends en vakanties", aan uw onderneming te besteden, schrikt het vooruitzicht van een onzeker inkomen u en uw gezin niet af? Onder andere.

Deze vragen hebben ook betrekking op de franchisegever en zijn producten of diensten: wat is zijn achtergrond, waarom geeft hij de voorkeur aan franchising, zijn er verkooppunten die moeilijkheden hebben ondervonden, wat zijn zijn ontwikkelingsplannen en zijn er investeringen gepland, welke voorwaarden stelt hij, welke ondersteuning biedt hij, wat zijn de vergoedingen en wat zijn de kosten? 

Daarnaast is er de kwestie van de huidige economische situatie, die tot voorzichtigheid noopt. "We zien dat sommige kandidaten twijfelen en misschien nog even wachten om meer duidelijkheid te krijgen," geeft Nick Boury toe.

"Maar dat maakt het niet minder aantrekkelijk of voordelig, als we afgaan op het aantal mensen dat contact met ons blijft opnemen."

Origineel artikel: https://references.lesoir.be/article/la-franchise-une-autre-maniere-d-entreprendre/ 

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.