Omzet en winst dalen
Na enkele moeilijke jaren tekent Esprit voor het tweede jaar op rij weer winst op. De omzet daalde in de eerste helft van het jaar nochtans met 6% tot 3,62 miljard Hongkong dollar (460 miljoen euro), al was dat deels te wijten aan de zwakke euro: zonder wisselkoerseffecten kwam de omzet 2% hoger uit. Ook door een iets lagere brutomarge en de wisselkoerseffecten klokte de winst met 13 miljoen dollar (1,65 miljoen euro) uiteindelijk wel fors lager af dan een jaar eerder.LEESTIP >>> Esprit draait voor het eerst sinds 2017 weer winst
Toch stelt Esprit onomwonden dat het bedrijf terug op het pad van duurzame groei is en marktleiderschap wil heroveren. CEO Pak William Eui Won zegt dat het modemerk – ondanks de uitdagingende eerste jaarhelft – blijvend positieve resultaten en winstgevende groei laat zien, die een solide basis vormen voor uitbreiding naar nieuwe markten. De onderneming wil ook “blijven investeren als zich nieuwe kansen voordoen”, citeert FashionNetwork.
Innovatiehub in Amsterdam
De investeringen komen nu al goed op gang: het bedrijf gaat onder meer een innovatiehub (Esprit Futura) in Amsterdam oprichten, lanceert onlineplatforms in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika en keert terug naar Azië. Om het imago van het merk te verbeteren wil het label samenwerkingen aangaan met ontwerpers, influencers, andere merken en evenementen. Ook de Europese website moet verbeteren.“De terugkeer van Esprit naar Hongkong en Azië maakt deel uit van de strategieën om zich te herpositioneren als een alomtegenwoordig internationaal merk dat dicht bij haar klanten staat”, aldus Pak William Eui Won. “In combinatie met verbeteringen aan het productaanbod, de marketing en de digitale content van Esprit is het de bedoeling het bedrijf weer op het goede spoor te krijgen om marktaandeel terug te winnen en te zorgen voor aanhoudende duurzame groei.”
Nieuws

Voor welke aspecten kan u best expertise gebruiken bij het starten van uw franchise zaak
Lees meer

Is het nu een geschikt moment om te ondernemen met een franchise concept
Lees meer
In eerste halfjaar voor Jumbo: meer klanten, stijgende klanttevredenheid, met positief effect op omzet en marktaandeel
Lees meer
De markt voor AI en automatisering groeit explosief. Ben jij klaar om mee te profiteren?
Lees meer
Ondernemen met Stijl: Sluit je aan bij NZA en word het gezicht van een sterk Mannenmodemerk
Lees meer
Daumus revolutioneert de vochtbestrijdingssector met een innovatief samenwerkingsplatform
Lees meer